Biljana Planić je vlasnica turističke agencije “Atos” u Kragujevcu, predsjednica Udruženja poslovnih žena “Vizija”, izvršna direktorica Madi centra Srbija, mentorica Evropskog pokreta u Srbiji. Dobitnica je nagrada iz oblasti poduzetništva: 2012. godine – Cvet uspeha za ženu zmaja, 2015. godine – Naj žena 21. veka za oblast turizma, 2017. godine – Dama godine u Vrnjačkoj Banji.
Radila je kao menadžer prodaje u turističkim agencijama i kozmetičkim kućama, svojim primjerom dokazuje da je moguće pokrenuti, razviti i održati uspješnu poslovnu ideju. A poznata je i po društveno-odgovornom poslovanju…
S obzirom na to da ste uspješna poduzetnica, vlasnica turističke agencije – kako ste se odlučili na to da budete “sam svoj šef”, te koje su prednosti i mane?
Poduzetnica sam postal iz nužde, kao i većina poduzetnica u Srbiji. Poslije 14 godina rada u gigantu, fabrici automobila Zavodi Crvena zastava, kao prevodilac, ostala sam bez posla. U 37-oj godini vjerovala sam da nije strašno biti na Nacionalnoj službi za zapošljavanje jer sam već imala više od decenije radnog staža. Međutim, moja nezaposlenost se odužila. Poslije tri godine čekanja ukazala mi se prilika da zbog znanja jezika krenem sa radom u turističkoj agenciji samo jednu sezonu koja traje tri mjeseca. Imala sam utisak da je taj posao stvoren za mene! Sezona je prošla, ja sam upisala fakultet, u roku ga zavrsila, u međuvremenu radila sezone i spremala se , ne sa namjerom, da jednog dana imam svoju agenciju.
Kako je sve počelo? Jeste li imali strah od neuspjeha ili ste optimista koji vjeruje da ipak neće krenuti po zlu ako vjerujete u ono što radite?
Prednosti i mane sopstvenog posla su onakve kakve ih vi kreirate. Poznata rečenica: “Sam upravljaš svojim vremenom je ustvari odlika tvoje posvećenosti poslu.” Vrijeme je tu fleksibilan pojam. Ja volim svoj posao i to je ključna rečenica koja je meni osnovni pokretač. Naravno da se i ja umorim, ali nikada toliko da želim da sve napustim. Naprotiv, duboko uzdahnem, izbrojim do 100 ( a nekad i više), izdahnem i nastavim… Mislite da mi je bilo lako, naravno da nije, trebalo je mnogo dana da shvatim koliko je početak težak i koliko me tanka linija dijeli od odustajanja! Ali, kada ste sami sa troje djece, na pragu četvrte decenije, da li imate pravo na odustajanje? I tako je sve krenulo…sporim koracima, ali naprijed!
Kako je nastala ideja o osnivanju Udruženja poslovnih žena “Vizija”?
Poslije dvije godine rada kao poduzetnica, osjetila sam potrebu da spojim žene poduzetnice u Udruženje, da bi bile bliže, da bi spojile svoja iskustva i da bi u našem gradu shvatili da i mi žene postojimo kao privredici.
Udruženje poslovnih žena “Vizija” uspješno posluje – recite nam nešto više o udruženju?Udruženje je osnovano 2010. godine sa ciljevima da promoviše preduzetništvo i pomaže prvenstveno ženama da osnivaju i razvijaju sopstvene biznise. Vremenom se ukazala šansa da radimo Bazare starih zanata i posle njih smo i osnovali sekciju starih zanata pri Udruženju. Kroz razne aktivnosti povećale smo svoju vidljivost i time dobile šansu da kroz besplatnu franšizu firme Bio Idea iz Beograda počnemo da pravimo ručno radjene sapune kroz formu socijalnog preduzetništva. Tako je i počelo sa radom socijalno preduzeće Vizija, sada još uvek u povoju, jer u Srbiji i ne postoji zakon o socijalnom preduzetništvu tako da za sada imamo malu vidljivost ali veliku podršku Skupštine grada.
Šta mislite zašto se žene u manjoj mjeri odlučuju za ulazak u svijet poduzetništva, jer po svim svjetskim istraživanjima mnogo je veći broj poduzetnika?
Ne mislim da je lako biti žena poduzetnica, počevši od rodnih predrasuda pa sve do spoticanja muških šovinista. Ali, mene lično, to nikada nije spriječilo da idem naprijed, gradim svoju karijeru (eto ove godine je decenija rada iza mene), i da kao i uvijek, ne obazirem se na one koje me vuku unazad ili spotiču uz put. Za sve treba imati hrabrosti i podršku porodice, roditelja, partnera i djece. Bez toga, je teško ali ne i nemoguće.
Mislite li da se vremena mijenjaju, mislite li da će žene još više u budućnosti biti svjesne svojih poduzetničkih sposobnosti? Između ostalog i Vi i Vaše Udruženje radite na promocanju poduzetničkih vrijednosti.
Zaista vjerujem da će se promijeniti klima za žene poduzetnice i da će žene sve više pokretati svoje biznise i shvatiti kolika je važnost ekonomske samostalnosti za njih same i njihove porodice. Naše Udruženje konstantno radi na promociji poduzetništva pa se iskreno nadamo da će naša priča pomoći drugim ženama da započnu sopstvene biznise. Mi smo uvijek tu za podršku i savjete.
I na samom kraju,koja je Vaša poruka našim poduzetnicama i onima koje će to tek biti?
Moja poruka bi bila: Nemoguće je samo ono što Vi ne želite! Zato, uz osmijeh na licu i ljubav u srcu, nema prepreke koju ne možete preskočiti ili zaobići, odluka je Vaša!