Žene u poduzetništvu ili takozvano žensko poduzetništvo sve je češća tema brojnih konferencija, seminara, naučnih skupova, programa vlada i političara širom svijeta. Podatci o broju žena poduzetnica variraju od zemlje do zemlje, od regije do regije.
Dok u većini zemalja broj žena poduzetnica u velikoj mjeri zaostaje za brojem muškaraca uključenih u poduzetničke aktivnosti, postoje zemlje u kojima žensko poduzetništvo predstavlja najdinamičniji segment sektora male privrede.
• U Sjedinjenim Američkim Državama stopa rasta ženskih kompanija 2002. godine bila je dvostruko veća od nacionalnog prosjeka, a gotovo polovica svih američkih kompanija u većinskom su vlasništvu žena.
• U Kanadi se između 1981. i 2001. godine broj poduzetnica povećao za 208%, u usporedbi s porastom broja muških poduzetnika od 38%.
• U Velikoj Britaniji, gdje je stanje ženskog poduzetništva prema naznakama većine analitičara prilično loše, 6,5% svih radno sposobnih žena zaposlene su u vlastitim kompanijama. Udio žena u poduzetništvu iznosi 26%, a to je brojka koja se ne mijenja još od 1990. godine.
• U zemljama Evropske unije 70% poduzetnica vode kompanije u kojima je zaposleno pet ili manje radnika.
• U tranzicijskim zemljama srednje i istočne Evrope ekonomski položaj žena je pogoršan zahvaljujući smanjenju javnog sektora, povećanoj stopi nezaposlenosti, većoj nesigurnosti zaposlenje i lošem stanju društvenog sistema socijalne zaštite.
TKO SU PODUZETNICE?
Pojava poduzetnica u proteklih dvadesetak godina u razvijenom svijetu usko je povezana s demokratizacijom društva, tačnije, s izjednačavanjem muških i ženskih prava, prije svega prava na obrazovanje. Šezdesetih godina jedva je pet posto žena bilo među magistrima, a danas žene čine između četrdeset i pedeset posto polaznika specijaliziranih postdiplomskih poslovnih programa. Prema nekim statistikama smatra se da žene u Evropi pokreću ili su pokrenule svaki četvrti novi posao.
Mnoge žene posjeduju kreativnost, potrebna stručna znanja i vještine nužne za pokretanje novih poslova, ali često, za razliku od muških poduzetnika, nemaju ravnopravan pristup kreditima, obrazovanju i informacijama, bez čega nema uspješnog vođenja poslova. Kao i njihove kolege poduzetnici, žene poduzetnice su visokoobrazovane, sklone preuzimanju rizika i imaju razvijen poduzetnički duh.
Poduzetnice o poslu razmišljaju svestranije i realnije rasuđuju od svojih kolega poduzetnika, sklone su uvažavanju tuđeg mišljenja i savjeta saradnika. Bolje razumiju ljude oko sebe, ne samo kupce ili korisnike, nego saradnike i zaposlenike, jer su ih spremne slušati. Poduzetnice brže koriste savremena rješenja poput decentralizirane i fleksibilne organizacije, timskog rada i zajedničkog odlučivanja, te učešća zaposlenih u odlučivanju.
PREPREKE I IZAZOVI ŽENSKOG PODUZETNIŠTVA
Najveće su prepreke i poteškoće u pogledu dostupnosti financijskih sredstava, informacija, tržišta i educiranja. Temeljni izazov stoji pred zakonodavstvima, odnosno državnim politikama zemalja, a u pogledu osiguranja državnih mjera za efikasno identificiranje i rješavanje problema poduzetnica.
Drugi izazov uključuje potrebu razvijanja državnih strategija koje će se efikasno suočiti s problemima specifičnima za polom uvjetovane prepreke, što zahtijeva razvijanje drugačijih društvenih stavova o polovima i njihovo uključivanje u strukture, institucije i politike koje se odnose na samozapošljavanje i malo poduzetništvo.
KAKO POTICATI ŽENSKO PODUZETNIŠTVO?
Uspješno poticanje ženskog poduzetništva možemo ostvariti kroz:
• Intenziviranje lobističkih aktivnosti profesionalnih ženskih i neprofitnih udruženja te ih posebno usmjeriti na stvaranje legislative koja će osigurati pozitivnan ambijent za brži razvoj ženskog poduzetništva.
• Organizirati razmjenu iskustava između već uspješnih poduzetnica i poduzetnica početnica, uvođenjem mentorstva, javnim prezentacijama vlastitih iskustva uspješnih poduzetnica.
• Ponuditi različite programe poticanja ženskog poduzetništva koji osiguravaju treninge, obrazovanje, garancije za dobivanje bankarskih kredita za pokretanje poslova koje pokreću žene.
• Potaknuti umrežavanje žena poduzetnica razvojem lokalnih i regionalnih mreža poduzetnica.
• Osigurati poduzetnicama besplatne ili subvencionirane konsultantske usluge stranih ili domaćih konsultanata.
Zemlje koje su prepoznale prednosti razvoja ženskog poduzetništva, te potencijale i mogućnosti koje ono pruža za cjeloviti društveni i privredni razvoj, uspješno provode sve navedene aktivnosti.