Alma Kratovac, direktorica Diners Cluba BH ima skoro dvije decenije radnog iskustva u bankarskom sektoru, na različitim pozicijama. Diners Club BH, na čijem je čelu, je kartična firma za poslovanje Diners Club kreditnim karticama na teritoriji Bosne i Hercegovine. Ova uspješna dama sve je stekla vlastitom hrabrošću, trudom i predanim radom. Ladies In zajednica je Almu proglasila dobitnicom priznanja za poslovnu hrabrost u 2018. godini. Danas kao sretna i zadovoljna porodična i poslovna žena, Alma Kratovac zajedno sa timom od 20 uposlenih, bilježi dobre poslovne rezultate i postavlja nove i izazovnije ciljeve za budućnost.
Kako je tekao Vaš poslovni razvojni put i koliko je odricanja bilo potrebno da biste danas bili na poziciji na kojoj jeste?
Moj razvojni put, barem veći dio njega, nije bio unaprijed isplaniran. To naglašavam, jer sam kao mala i tinejdžerka sebe vidjela u drugoj branši, baveći se sasvim drugim životnim pozivom. Međutim, sticajem okolnosti i šanse koje su mi se pružale u finansijskom sektoru su me odredile za ono što sam ja danas. Moje prvo zaposlenje je bilo još ‘93. godine kada sam imala 15 godina i više nikada nisam bila nezaposlena. Godine 2001. sve moje ideje, planovi o radu kao novinar i PR neke velike kompanije su ostali samo neostvareni snovi, a bankarstvo postala moja stvarnost. I moram reći da zapravo je sudbina izabrala pravi poziv za mene i da sam JA to što radim. To sam davno shvatila, tako da odricanje, a bilo ga je mnogo, mi nije teško padalo, jer radim ono što volim. Ništa ne pada s neba, ništa mi nije servirano na tacni. Izabrala sam teži put za razvoj karijere, posebno što sam žena u takozvanom muškom svijetu businessa. Sama ta činjenica otežava rad i u indsutriji u kojoj jesam. Studirala sam i radila u isto vrijeme. I taj edukacijski ciklus nikada ne staje. I danas nakon toliko godina rada, obrazovanja, odlučila sam ići dalje te sam na doktorskom studiju iz ekonomije. Mnogo sam nastojala naučiti od starijih i iskusnijih kolega, pratiti njihov rad, konsultovati se s njima. Ali i od mlađih također učim. Mene nije stid reći da nešto ne znam i tražiti pomoć od kolega čija je određena oblast uža ekspertiza, kako bih savladala određenu situaciju i nastavila dalje.
Svoje radno iskustvo sam sticala u Univerzal banci, UniCredit Zagrebačkoj, pa poslije UniCredit Banci, Sparkasse Banci i već dvije godine sam na čelu Diners Cluba BH, jedinoj samostalnoj kartičnoj kući u BiH. Radila sam i radim u velikim međunarodnim i svjetskim kompanijama, koje pružaju veliku mogućnost ličnog usavršavanja, što naravno ovisi o ambiciji i predanom radu. Mnogo sam radila i radim i zbog toga čini mi se da najviše trpi moja porodica. Međutim s godinama dolazi i zrelost te sve više kvalitetnog i sadržajnog vremena nastojim provesti sa svojom porodicom, sa sinom. Vremena za sebe za sada nemam, jer je i on još mali i više vremena volim provesti sa svojim sinom nego u kozmetičkom salonu ili na kafi. Sve to može ako je i on sa mnom. To je tako kada postanete majka u četredestim.
Da li je moguće uspješnu karijeru izgraditi bez konstantnog usavršavanja i sticanja novih znanja i vještina?
Teško. Novo doba digitalizacije, novih finansijskih tokova, modernih tehnologija ne trpi stagnaciju i ako iko želi danas sebe izgraditi u bilo kojem segmentu, proces ulaganja u znanje, edukacije, vještine korištenja određenih tehnoloških rješenja i alata treba biti konstanta. Pa čak i da bi zadržali posao koji trenutno radimo, potrebno je ulagati u sebe minimalno onoliko koliko kompanija u kojoj je neko zaposlen ulaže u svoj razvoj, jer u suprotnom sistem će ga sam potisnuti. Danas se pruža niz mogućnosti kroz edukativne centre za sticanjem vještina i znanja koja su potreba kako bi bili u korak sa razvojem okruženja i eventualno time postigli i bolju poziciju u kompaniji u kojoj radimo. Najvažnija je volja, želja, da znamo koji nam je cilj, a onda spram toga se dalje educirati. Mogućnosti za obrazovanjem se uvijek mogu naći, samo se ne treba bojati niti stidi nikakvog posla.
Na kojim principima se baziraju vrijednosti kompanije u kojoj radite?
Ako govorimo o lokalnim principima koji čine našu vrijednost onda su to zasigurno svakodnevni rad na unapređenju usluge s ciljem što pozitivnijeg poslovnog iskustva klijenta s nama, otvorenost za promjene, transparentnost. Ušli smo na BH tržište zadnji, nakon svih drugih kartičnih brandova i tu smo opet izabrali teži put – ostati samostalna kartična kuća, u odnosu na druge koji rade isključivo preko banaka licenciranih za te brandove. Naša namjera je povećanje članova Diners Cluba uz saradnju sa lokalnom zajednicom, domaćim pružaocima usluga, javnim i privatnim kompanijama čime međusobnom saradnjom jačamo domaću privredu, dajemo pozitivne primjere da se uz jasnu viziju i dobro planiranu poslovnu strategiju može postići uspjeh, kojeg najbolje osjete i mogu ocijeniti naši korisnici.
Ipak najveća vrijednost Diners Cluba je njegova tradicija duga 70 godina u svijetu, a u našoj regiji je prisutna 50 godina. Prva ikada izdata kartica u svijetu je upravo Diners kartica i zaista s velikim ponosom svi zaposlenici Dinersa u BiH mogu reći da rade u kompaniji koja je svjetski pokretač bezgotovinskog plaćanja.
Znamo da velike svjetske kompanije već godinama unazad posvećuju veliku pažnju unapređenju međuljudskih odnosa među svojim zaposlenicima, kao i njihovom usavršavanju. Da li je i kod nas došao taj trend?
Taj trend je prisutan već neko vrijeme. Ulaskom predstavnika međunarodnih kompanija na naše tržište, a koje kreiraju standarde upravljanja ljudskim resursima definisane na globalnom nivou, kroz svoje planove za podružnice iste implementiraju i ovdje. Iz tog razloga sve je više konsultantskih kuća u BiH koje se bave pružanjem različitih vrsta edukacija, a njihovo postojanje je uzrokovano povećanom potražnjom za usavršavanjem zaposlenika kompanija. Svi radimo na tome da uz bolju uslugu, efikasnije rješavanje klijentovih potreba budemo ocijenjeni od strane krajnjeg korisnika kao najbolji poslovni partner. Za takvu utrku potrebni su najbolji zaposlenici, a takve trebamo izgraditi. Bez stručnih edukacija, seminara, raznih treninga to jednostavno više nije moguće.
Uz ponudu DinersClub kartice u Bosni i Hercegovini, koje pogodnosti Diners Club pruža svojim korisnicima?
Sve naše pogodnosti se naravno vežu za članstvo u Diners Clubu. Mnogi ne znaju šta to uopšte znači, pa bih kratko opisala pojam članstva. Kao što sam ranije rekla, Diners platežna kartica je prva ikada u svijetu izdata kartica za bezgotovinsko plaćanje. Kako je idejni tvorac te kartice, gospodin Frank McNamara, prije 70 godina došao na ideju za bezgotovinskim plaćanjem putem kartice, skupa sa svojim partnerima je osnovao klub onih koji su podržavali takav vid plaćanja. Zbog toga kompanija u svom nazivu ima riječ Club, a korisnike kartica zovemo ,,Članovi”.
Članom u Diners Clubu može postati punoljetna osoba, koja ima zaposlenje u BiH i koja u skladu sa Opštim uslovima poslovanja sa Diners Clubom ispunjavaju uslove za pristup članstvu. Pogodnosti za članove su mnogobrojne i što je najvažnije nije važno u kojoj državi je neko postao član, isti uživa prednosti i pogodnosti bilo gdje da se nađe u svijetu po pravilima Diners Cluba te države. Nismo lokalno, već globalno organizovana kompanija i član iz BiH će biti tretiran sa najvećim povlasticama bilo da se nađe u Hrvatskoj, Zimbabveu, bilo kojoj državi USA-a i drugim državama svijeta…
Našim BH članovima nudimo kupovinu roba i usluga na mjestima označenim Diners logom uz odgodu plaćanja bez kamata do 40 dana ili na rate na 12, 24 i 36 mjeseci. Također, drugi utorak u mjesecu je D utorak, gdje naši članovi kod trenutno 35 partnerskih kompanija ostvaruju popuste na kupovinu. Članovi mogu podizati gotovinu na bankomatima Sparkasse, Intesa Sanpaolo i UniCredit banke. U perspektivi je širenje mreže prihvata na bankomatima u BiH. Svi naši članovi su po automatizmu osigurani u slučaju smrti, gubitka dokumenata, kartične pronevjere, a od skora i u slučaju gubitka posla i/ili bolovanja do 6 mjeseci.
Uz naše kartice, članovima izdajemo i cashback kartice koje im omogućavaju povrat sredstava u određenom procentu kod trgovaca koji imaju oznaku Cashback-a. Također, uz članstvo u Diners Clubu dolazi i kao posebna pogodnost Diners asistencija na putu, koja pokriva cijelu Evropu. Posebno je bitno istaći da članom Diners Cluba može postati bilo ko, ko ispunjava uslove definisane Opštim uslovima poslovanja, neovisno u kojoj banci ima otvoren tekući račun i prima svoja redovna primanja. Često se klijenti vežu za jednu do dvije banke i misle da dalje od njih ne mogu ići. Što nije tačno i nije dobro za klijenta. Sloboda izbora s kim će poslovati, čiju će karticu koristiti je isključiva volja i želja klijenta. Uslovljavanje klijenata na zatvaranje proizvoda u drugim bankama za rad postizanja određenih benefita stvara nelojalnu konkurenciju i djeluje prilično ograničavajuće za klijenta. Klijent treba i može da bira koje proizvode će koristiti i kod kojih pružaoca finansijskih usluga.
Na šta ste posebno ponosni i šta biste izdvojili kao Vaš najveći uspjeh?
Moj najveći uspjeh je definitvno to što sam se ostvarila kao majka. I sve što radim ima veći smisao, znam šta je cilj i svrha. Poslovno, moji najveći uspjesi su kada u kompaniji u kojoj sam radila napravim sve što sam smatrala da je potrebno radi unapređenja poslovanja i izgradnje međuljudskih odnosa, kada dođu rezultati tog rada i shvatim da je moja misija ispunjena.
Od koga ste dobili najbolje poslovne savjete i čije kritike i sugestije najviše uvažavate?
Naučila sam da iskusnije osobe treba saslušati i primijeniti ono što je moguće u svom poslu, jer će grešaka sigurno biti manje. Imala sam sreću da sam radila sa priznatim i iskusnim bankarima koji dolaze iz BiH, Hrvatske, Austrije. Ali ipak izdvajaju se dvije osobe od kojih sam možda najviše naučila. Imena ne bih spominjala, jedna osoba je iz Hrvatske, a druga iz BiH. Njihove kritike nikada nisam shvatala nikako drugačije nego kao dobronamjerne savjete i kada god sam ih poslušala, ispostavilo se da sam dobro postupila. I dan danas se s njima konsultujem kada su neke bitne odluke ili situacije u pitanju, bez obzira što mi niti jedna osoba već odavno nije nadređena, niti radimo u istim kompanijama.
Šta čini dobru komunikaciju na društvenim mrežama jednog brenda kao što je Diners?
Konzistentnost i jasnoća komunikacije. Nastojimo kroz našu prisutnost na društvenim mrežama educirati korisnike društvenih mreža o tome šta je Diners, kako postati naš član i šta to za njih znači.
Kako uspjevate da uskladite svoj poslovni život sa privatnim, s obzirom na to da ste majka četverogodišnjeg dječaka?
Nema tu usklađivanja, to je svakodnevna organizacija i prilagođavanje tom danu, jer je svaki dan drugačiji od prethodnog. Na prvom mjestu je naravno priprema i organizacija dana s fokusom na zadovoljavanje potreba mog sina. Svi mi oko njega imamo određenu ulogu i zadatak, tako da je njemu dan ispunjen, posvećujemo mu dosta pažnje, ljubavi, a to se vidi i osjeti na njemu. On je jedno jako voljeno dijete i kada je on sretan i zadovoljan sve ostalo meni dosta lakše pada od poslovnih obaveza, sastanaka koji mogu trajati satima, poslovnih putovanja kojih također ima dosta. Naučen je još kao četveromjesečna beba da mama ide na posao svaki dan. Nakon posla i vikendima mama je samo njegova
Koji je Vaš životni moto?
Život je borba, rijetko je sreća. U borbi treba istrajati, ne klonuti, jer znam da imam srca koja me prate.
Šta biste savjetovali mladima koji tek počinju svoj profesionalni put, šta je najvažnije u izgradnji uspješne karijere?
Uspjeh ne dolazi preko noći niti se mendažer postaje po završetku fakulteta. Trebaju početi od najnižih pozicija u kompaniji, učiti bazične stvari, iskazivati slobodno svoje ambicije, ali naravno one zdrave, koje će osigurati siguran rast u hijerarhiji. Samo tako će znati cijeniti pružene šanse i iskoristiti ih na najbolji način. Slušati iskusnije kolege, biti otvoreni za promjene i otvoreno komunicirati svoje ideje i prijedloge za unapređenje poslovanja. Samo zdrava ambicija i konstantno ulaganja u sebe. To je ključ uspjeha.
Autor: Fatima Nikšić
www.zdraviportal.ba