RAZGOVOR SA ADISOM TUFO aktuelnom predsjednicom Udruženja PoduzetniceIN
- Kako je došlo do osnivanja udruženja Poduzetnice IN i šta je cilj?
Prije nego što sam, sa svojim saradnicama, krenula u avanturu osnivanja nevladine organizacije, odnosno udruženja za promovisanje pozitivnih vrijednosti u društvu “PoduzetniceIN” , bila sma članica dva slična udruženja. U prvom malo duže, u drugom jako kratko, ali to nije bilo to. Željele smo djelovati neprekidno, u toku cijele godine raditi sa našim ciljanim skupinama, a to su uglavnom žene i mladi koji se žele okušati u vlastitom biznisu ili su već na tom putu. Nije nam cilj medijska promocija, mi smo svojim djelovanjem usmjereni ka ishodima i stvarnim rezultatima svog aktivizma.
- Na koji način pomažete i promovišete mlade poduzetnike?
Postoji nekoliko načina, ali bih prvo istakla motivaciju, a onda osnaživanje kroz različite vrste edukacija. Do sada smo kroz nekoliko projekata uradili edukativne radionice za mlade i imali odličan odziv, al ii odlične rezultate.
Naravno nudimo i konkretnu pomoć kroz različite vrste besplatnih savjetovanja sa eminentnim stručnjacima iz oblasti prava, ekonomije ili konkretno poduzetništva. Također je moguće dobiti i mentora ili coacha, ali onda za takve usluge moramo tražiti sufinansiranja, jer nam je nemoguće pojedinačne slučajeve finansirati kroz projekte.
Također, naš portal www.poduzetnice.ba, prvi ovakve vrste u BiH, kroz različite edukativne tekstove, ali i vijesti i promocije, svakodnevno utiče na formiranje javnog mnijenja, odnosno potiče žene i mlade, da se i sami okušaju u poduzetništvi i ono što vole pretvore u svoj biznis.

- Da li su priče o mladim poduzetnicima dovoljno zastupljene u medijima?
Zastupljene jesu, ali nedovoljno. Generalno su kod nas pozitivne vijesti nezanimljive, a negativnim se javnost hrani. Ovo jeste ovako, ali ovako ne mora biti. Mladima treba dati više prostora da rade i da grade svoje snove. Čak im treba dati i više mogućnosti da griješe, jer će i tako mnogo naučiti i steći unutarnju širinu, ali i neophodno iskusvo.
Ovdje želim istaći da je situacija u kojoj svako može biti novinar, dovela dopojave svaštarenja i smeća u javnosti, ali to ne umanjuje odgovornost istinskih profesionalaca koji, mada je manje profitabilno, trebaju dati više prostora u medijima pozitivnim pričama mladih ljudi.
- Razlikuju li se žene i muškarci kada je poduzetništvo u pitanju? Da li je poduzetništvo pomoglo unapređenju položaja žena u BiH?
Ne, žene i muškarci se ne razlikuju kad je poduzetništvo u pitanju. Jedni i drugi sa veoma sličnim motivima ulaze u poduzetničke vode. Možda da istaknemo da su žene, kad već uđu u poduzetništvo, puno uspješnije i istrajnije u odnosu na svoje muške kolege, ali da ih se ipak mnogo manji broj odlučuje zaploviti poduzetničkim vodama.
Na drugi dio Vašeg pitanja ne znam kako bih precizno odgovorila. Da li je poduzetništvo pomoglo unapređenju položaja žena u BiH? Mislim da je to process koji je još u povoju i čije rezultate će možda moći zbrajati generacije koje dolaze. Ovakav položaj žene u BiH ili u region, ima duboke korijene, vijekovima stra i nemoguće je mnogo napraviti u kratkom vremenu, ali da sve ide na bolje i da pomaka ima i to značajnih, očito je i vjerujem da će se taj pozitivan trend i dalje nastaviti. Zakonski je položaj žene i muškaraca sasvim izjednačen, ali u praksi se savim nešto drugo dešava. Zato o ovim temama trebamo razgovarati kako u manjim krugovima, tako i u javnosti, al ii same žene poticati na samoosnaživanje i prihvatanje činjenice: sa sve je podložno promjenama.
- Sa kojim preprekama se susreću mladi poduzetnici?
Mladi poduzetnici najčešće imaju najviše ideja, malo znanja, malo podrške, još manje iskustva, a najmanje novca. Ali ovaj omjer ne znači uoće nešto loše, jer smatram da je najjači resurs baš kod njih. Ideja je nešto što je veoma vrijedno. U ovom konzumerskom društvu, koje lako zapada u različite klišee i najčešće gubi vlastiti identitet, mladi i nesputani ljudi, prepuni kreativnosti i energije, žedni znanja, sa velikom potrebom da realizuju svoje ideje i žive svoj san – trebaju biti prepoznati od okruženja i treba im se pružiti podrška, omogućiti pristup novcu i dati im se šansa da steknu vlastito iskustvo. Odkud znamo da oni, baš takvi, nisu u stanju promijeniti svijet.
- Koje su to ključne osobine poduzetnika?
Poduzetnik je kreativna i smjela osoba, koja je spremna da preuzme i rizike i odgovornost i krene ka ostvarenju svog cilja. Na tom putu je spremna da naporno radi, zatim da bude fleksibilna u konstantno veoma dinamičnom okruženju, veoma uporna i nikada, ama baš nikada gubi iz vida svoj krajnji cilj.
Ovo je ukratko, moja – ne školska definicija. A o svakom dijelu ovoga što sam rekla može se reći još mnogo toga. I ništa od ovoga nije manje ili više bitno, sve je jednako bitno: kreativnost, hrabrost, preuzimanje rizika, odgovornost, naporan rad, fleksibilnost i upornost.
- Možete li dati savjet mladim ljudima koji se žele baviti poduzetništvom?
U biti ne volim davati savjete. Oni koji se žele baviti poduzetništvom, sve što je potrebno već u sebi nose. I to što imaju je glavni i najvažniji resurs. Ideja. Sve drugo se može naučiti, steći, pronaći… Najvažnije je slušati one koji vam pužaju ruku ili su vjetar u leđa, a odmaći se od onih (koji su najčešće u većini) koji govore da ne možete i da se ne vrijedi u ovoj zemlji boriti. Ja tvrdim da vrijedi i da su šanse za uspjeh svuda iste. Ovaj svijet je odavno postao “globalno selo” i sve što može bilo gdje, može i ovdje. Odmaknite se od energetskih pijavica i držite se ljudi koji su uz vas i koji će vam rado posvjetliti put i pomoći vam da živite svoj san. Ne vjerujete nikome ko kaže da nešto “ne možete”, vjerujte sevi i onome što osjećate. I uvijek idite naprijed.
PODUZETNICE.BA