Što je e-poslovanje i gdje ga koristiti?
E-business (ponekad eBusiness) je pojam koji označava elektroničko poslovanje, tj. korištenje informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT) i prednosti interneta u poslovanju.
Internet nam je omoguće da komuniciramo na velikim udaljenostima, a proces je također postao mnogo jeftiniji. E-poslovanje znači puno više nego jednostavno imati internetsku stranicu ili portal. Svrha e-poslovanja je poboljšati konkurentnost organizacije, proširiti njeno tržište i povećati broj kupaca.
E-poslovanje se ne odnosi samo na tehnologiju – ono kombinira tehnologiju, procese, organizaciju i drugačiji način razmišljanja. Ono uključuje tehnologiju kako bi promijenilo i automatiziralo postojeće poslovne aktivnosti poput marketinga i prodaje, razvoja novih proizvoda, proizvodnje te ulazne i izlazne logistike. Konkretnije, e-poslovanje omogućava MSP-ima postizanje njihovih ciljeva korištenjem troškovno učinkovitih i pristupačnih alata. Ono pomaže MSP-ima da poboljšaju svoje usluge i dobiju pristup kupcima izvan lokalnog tržišta, povećaju vidljivost za kupce i partnere, smanje troškove marketinga, uspoređuju proizvode i cijene, smanje troškove povezane s poslovnim transakcijama te komuniciraju ili posluju, a da se ne nalaze na istoj lokaciji.
E-poslovanje služi kao podrška u suradnji s partnerima kao što su dobavljači, banke i vlada te u naručivanju roba i sirovina. Za razmjenu podataka u modelima e-poslovanja usvojeni su tehnički standardi kako bi se osiguralo da različiti sustavi mogu međusobno komunicirati. Glavna korist za MSP-e (mala ,srednja poduzeća), jest osjetno proširen pristup tržištima (na primjer, prodaja u inozemstvo putem interneta) i informacijama, bez velikih troškova.
Način na koji se e-poslovanje odvija mijenja se velikom brzinom zbog novih kretanja nastalih uslijed tehnoloških promjena, tako da MSP-i ne mogu zanemarivati nove trendove i mogućnosti koje mogu povećati njihovu konkurentnost, a to su, primjerice://
- korištenje društvenih mreža za pronalaženje kupaca
- korištenje videouradaka za različite svrhe, od marketinga do obuke
- mobilne aplikacije
- računarstvo u oblaku
- obrada roba i inventara u stvarnom vremenu
Neke od koristi e-poslovanja su:
- poboljšanje interne komunikacije između odjela kroz web portal tvrtke
- korištenje jeftinih modela za poslovni marketing poput društvenih mreža ili Googleovih marketinških alata
- pretraživanje poslovnih web portala u cilju pronalaženja vrijednih informacija
- korištenje etabliranih internetskih dućana kao što je Amazon ili aukcijskih stranica poput eBaya
- praćenje dostave pošiljki, praćenje stanja zaliha
Postoje razne vrste e-poslovanja od kojih mnoge mogu pomoći MSP-ima u njihovom vlastitom poslovanju. Tvrtke koriste e-poslovanje/e-trgovinu na različite načine, ovisno o vrsti djelatnosti.
Neke od tih raznih vrsta e-poslovanja su:
Internetske tvrtke koje posluju isključivo putem interneta (npr. eBay, Facebook, Amazon.com);
- tvrtke koje kombiniraju tradicionalne oblike poslovanja s internetskim informacijama (“online” katalozi)
- tvrtke koje kombiniraju tradicionalne poslovne aktivnosti s mogućnošću kupnje putem interneta • tvrtke koje temelje svoje poslovanje na samom internetu poput proizvođača hardvera i softvera (npr. CISCO & Microsoft), pružatelja osnovnih usluga poput telekomunikacijskih tvrtki koje pružaju usluge pristupa internetu, tvrtke koje omogućuju pretraživanje interneta (Google);
- tvrtke čija je osnovna djelatnost spajanje kupaca i proizvoda i usluga, npr. stranice za uspoređivanje cijena (stranice koje možete koristiti za usporedbu cijena, primjerice, goriva ili različitih proizvoda).
Činjenice koje MSP-i ne mogu ignorirati:
- EU ima više od 380 milijuna korisnika interneta
- 76% kućanstava u EU-u ima pristup internetu
- 53% građana EU-a ide na internet barem jednom dnevno • Samo 29% građana EU-a nikad nisu koristili internet
- Samo 33% građana EU-a nema pristup internetu od kuće
- 53% korisnika interneta u EU-u kupuje robe i sluge putem interneta
- 52% korisnika interneta u EU-u koristi društvene mreže
- 48% koristi internetsko bankarstvo
- 20% prodaje robe i usluge putem interneta
- U Hrvatskoj gotovo sva poduzeća koriste internet, 66% ima vlastite internetske stranice, a četvrtina njih kupuje i prodaje putem interneta. Većina ih koristi internetsko bankarstvo i servise e-vlade Ovo su neke činjenice koje će imati utjecaja na MSP-e. Nova tehnologija nije ključna stvar ovdje – nju već imamo i koristimo kao što koristimo plin ili struju. Kao što podaci govore, bit je u rastućem internetskom tržištu – do 2015. godine 75% svjetskog stanovništva imat će internetsku vezu. Stoga glavni cilj MSP-a treba biti stvaranje novih usluga koje koriste postojeću tehnologiju.
Prednosti e-poslovanja
Internet je stvorio poslovno okruženje u kojem su vrijeme i udaljenost manje važni, ljudi imaju pristup većoj količini informacija koje im pomažu u donošenju odluka, a potrošači imaju bolji pristup širem rasponu proizvoda i usluga.
- Tehnologija koja se koristi za uvođenje i provedbu e-poslovanja pomaže u stvaranju novih inovativnih usluga i proizvoda, što pomaže u dolaženju do novih kupaca jer sve više ljudi počinje kupovati proizvode i usluge na internetu.
- Trošak i pristup više nisu tolika prepreka za potrošače, a ljudi osjećaju sve veću sigurnost pri kupnji putem interneta.
- Korištenjem sustava naručivanja putem e-maila i web stranica, komunikacija i transakcije mogu se odvijati gotovo trenutno između organizacija koje se nalaze bilo gdje u svijetu. Internet je dostupan 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu. To znači da kupci i prodavatelji mogu poslovati u bilo koje vrijeme, za razliku od uobičajenog radnog vremena kod tradicionalnih poslovnih modela. Internet može isto tako rukovoditeljima olakšati i pojeftiniti praćenje i analizu kupovnih navika njihovih kupaca, što onda omogućuje prilagodbu poslovanja kako bi što bolje ispunjavali njihove potrebe i očekivanja.
- E-poslovanje može osigurati uštede i za kupce i za prodavatelje. Prodavatelji na internetu mogu smanjiti svoje opće troškove jer ne trebaju skupe poslovne prostore, velik broj zaposlenika ili veliku količinu odmah dostupnih zaliha. To im omogućuje da smanje svoje cijene i prenesu uštede na kupce, koji štede vrijeme i novac kupujući iz vlastitih domova. Činjenica da potrošači imaju tako širok pristup raznolikoj lepezi prodavatelja pomaže im i u ostvarivanju ušteda jer mogu pretraživati, pregledavati i uspoređivati cijene brzo i lako.
Nedostaci e-poslovanja
I kupci i prodavatelji snose rizik od prijevare – prodavatelji riskiraju krađu podataka kreditnih kartica. Presretanje tih podataka na internetu sprječava se enkripcijom (SSL- Secure Sockets Layer), ali hakeri mogu provaliti u sustave i ukrasti kartične podatke. Kupci se suočavaju s rizikom od nepoznatih web stranica koje mogu biti prijevara. Kupci trebaju provjeravati statuse stranice i koristiti isključivo sigurne oblike plaćanja. Nisu sve prijevare elektroničke – “phishing” je praksa korištenja e-poruka i telefonskih poziva kojom se nastoji prijevarom navesti poduzetnike i pojedince na davanje ključnih informacija kao što su lozinke. Činjenica da je računalo tvrtke na internetu potencijalno omogućava pristup hakerima i zloćudnom softveru koji može ometati rad računala ili krasti podatke. Kao rezultat tih problema još uvijek postoji nedostatak povjerenja prema e-poslovanju u smislu da kupci nevoljko kupuju putem interneta zbog straha od prijevare – iako je on sve manji jer je e-poslovanje sada toliko zastupljeno na potrošačkim tržištima. Spam su neželjene e-mail poruke čija identifikacija i uklanjanje zahtijevaju određeno vrijeme – ovo se obično rješava filtrima za spam ugrađenima u programe za elektroničku poštu, ali oni nisu 100% djelotvorni te mogu filtrirati i “prave” poruke. Nemogućnost fizičkog dodira s proizvodom Neke proizvode je teže prodavati putem interneta zbog potrebe za pregledom proizvoda – odjeća i svježe namirnice očiti su primjeri. Prekidi rada Ako se poslovanje prekine zbog nestanka el. energije ili greškom tvrtke na čijem poslužitelju se nalaze web stranice, može doći do gubitka posla i povjerenja kupaca.
Izazovi e-poslovanja
Usprkos brzom rastu i očiglednom uspjehu e-poslovanja, još uvijek je potrebno prevladati velike izazove:
Kulturna i pravna pitanja
Primjerice, kad poduzeće otvara internetsku trgovinu, ono još uvijek mora razumjeti tržište na kojem prodaje – čak je i internetsko poslovanje drukčije u SAD-u i Aziji nego u Europi. Uz to, nedostatak povjerenja u e-poslovanje mora se prevladati, posebice na tržištima gdje e-poslovanje nije toliko razvijeno – npr. u Hrvatskoj u usporedbi s Ujedinjenim Kraljevstvom. Nadalje, brojna pitanja iz područja prava i javnih politika, uključujući oporezivanje, još uvijek su neriješena jer zakoni i propisi još uvijek nisu uhvatili korak sa zahtjevima e-poslovanja. Nova internetska usluga može se pokrenuti vrlo brzo, ali zakonodavstvo je još uvijek sporo…
Zastarjeli sustavi
Zastarjeli sustavi, odnosno zastarjeli hardver i softver ili papirnati sustavi često su prepreka implementiranju e-poslovanja čak i ondje gdje samo poduzeće želi uvesti promjenu. Potrebne promjene sustava bile bi preskupe i predugotrajne. To usporava prelazak na napredne tehnologije. Međutim, za vjerovati je da to predstavlja manji problem za male poduzetnike. Investicijski troškovi Investicijski troškovi koje je potrebno unaprijed platiti, kao na primjer hardver, softver, unos podataka, mogu biti veliki, ali se mogu ublažiti korištenjem rješenja računalstva u oblaku, za koja se plaća mjesečna ili godišnja naknada.
Tehnološka pitanja
Tehnologija e-poslovanja još se uvijek razvija vrlo brzo, a to osim mogućnosti stvara i puno izazova. Još uvijek ne postoji dovoljno univerzalno prihvaćenih standarda. Još uvijek je teško integrirati nove aplikacije/usluge u stare/zastarjele sustave. Uz to, brzina internetske veze može biti nedovoljna, posebice u mobilnom poslovanju. U umreženom je e-poslovanju interoperabilnost (sposobnost dvaju ili više različitih sustava da razmjenjuju podatke) ključna, ali zbog nedostatka općeprihvaćenih standarda i praksi prava interoperabilnost još nije postignuta. No, usprkos izazovima i troškovima u novcu i vremenu koje implementiranje e-poslovanja zahtijeva, pitanje koje svaki MSP, bez obzira na veličinu, mora pitati jest – mogu li si priuštiti da ne prijeđem na e-poslovanje?
Izvor: www.poduzetnistvo.gov.hr
Pripremila i prilagodila: Žana Alpeza