Majda Mujanović Babović, biznis trenerica i mentorica iz Tuzle te zaljubljenica u razvoj ljudi, vrijedno i uspješno kombinuje te svoje dvije ljubavi kroz posao ,,Pločice za vrata by MAD“ i Facebook stranicu ,,Biz by Majda“. U nastavku čitate o pokretanju biznisa, prilikama i izazovima u Bosni i Hercegovini, te položaju žene u biznis svijetu.
- Nakon visokoškolskog obrazovanja svi se pitamo ,,Šta sada?“ Kako je izgledalo Vaše putovanje od primanja diplome do pronalaska poslovne prilike? Koliko Vam je visokoškolsko obrazovanje pomoglo pri pokretanju biznisa?
- Iako većina nas sa svojih 18 godina (a neki ni mnogo kasnije) nema odgovor na to pitanje, sjajno bi bilo kada bismo još i prije viskoškolskog obrazovanja imali ideju u kojem pravcu (ne)želimo ići. Govoreći iz vlastitog iskustva, volontiranje i vannastavne aktivnosti tokom srednje škole su mi mnogo pomogle da shvatim da se želim baviti društvenim naukama i to u oblasti ekonomije. Slijedom tog osjećaja sam upisala ekonomski fakultet s idejom da ću se baviti nekom vrstom menadžmenta i taj osjećaj me nije prevario. Međutim, tokom studiranja sam shvatila da me jako zanima poduzetništvo. Za mene su poduzetnici uvijek bili cool, odvažni i divila sam im se, ali mi nije djelovalo da je to poziv za mene, jer je suviše rizično, neizvjesno, haotično. Profesor poduzetništva i gradivo na fakultetu su mi promijenili mišljenje, jer su me naučili da i u poduzetništvu postoje principi, alati, metodologije, koraci koje nam mogu pomoći da se uspješno nosimo sa neizvjesnošću. Od tada mi je ideja mene kao poduzetnice postala mnogo bliža i draža. Vlastitim biznisom se nisam počela baviti odmah nakon studija, već sam radila za poslodavce u oblasti poduzetništva i razvoja biznisa. To mi je omogućilo da upoznam i kroz obuke i mentorstvo pomognem mnogima koji su željeli postati ili već bili poduzetnici početnici, prije nego sam se odlučila i sama na taj korak.
- Da li ste samostalno pokrenuli biznis ili u timu? Šta su bili najveći izazovi pri pokretanju biznis ideje i kako ste ih prevazišli?
- Radeći sa pozitivnim ljudima, odlučnim da ostvare svoje ideje i žive svoje snove, kojima je trebalo samo malo alata i uputa u pravom smjeru, bila sam inspirisana da i ja napravim konkretnije korake u tom smjeru. U konačnici, nije mi imalo previše smisla druge podučavati poduzetničkom načinu razmišljanja i metodama, ako ih i sama nisam isprobala. Pravo vrijeme za to je došlo nakon rođenja sina, kada sam si uzela vremena za razmisliti šta dalje želim raditi, s kim i na koji način. Obzirom da smo željeli što više vremena provoditi sa našom novom, malom porodicom, muž Dario i ja smo se odlučili okušati u realizaciji vlastitih ideja. Pri tome je prvi izazov bio osmisliti model koji će funkcionisati za nas i biti tržišno održiv. Na osnovu naših interesa i želja, rodile su se dvije ideje; zajednički rad na handcraft biznisu MAD by Majda & Dario i moj trenersko-mentorski rad kroz Biz by Majda platformu. Drugi izazov se javio kada smo krenuli u testiranje prvobitnih modela koji nisu funkcionisali na način kako smo ih mi zamislili. Trebalo je dosta vremena i unutrašnje snage za priznati sebi da stvari ne funkcionišu i pokušati sa poboljšanim verzijama 2.0. Uz te izazove su išli izazovi istovremenog podizanja porodice i biznisa i otpora okoline prema našem nesigurnom i neizvjesnom izboru karijere. Ono što nam je pomoglo da prevaziđemo te izazove jeste naš primarni motiv, a to je sloboda da odlučujemo kada, gdje i koliko radimo. Iz ovih razloga za mene poduzetništvo predstavlja putovanje, a ne izlet; ono traje, nekada bude ugodno, nekada stresno, ali se uvijek možemo vratiti kući i krenuti na novo putovanje, pametniji, spremniji. Ovo gdje se sada nalazimo je samo jedna od stanica na poduzetničkom putovanju, nikako finalna destinacija.
- Pretpostavljamo da postoji potreba za savjetovanjem pri pokretanju biznis ideje, stoga ste i kreirali Facebook stranicu Biz by Majda. Ko su Vaši učenici i u kojem polju poduzetništva im je najpotrebniji savjet i/ili obuka?
- Generalno postoje dvije skupine ljudi koji se odlučuju baviti poduzetništvom i koje imaju potrebu za biznis savjetovanjem. S jedne strane to su osobe koje se zbog ograničenih prilika za zaposlenje odlučuju pokrenuti vlastiti biznis. S druge strane to su osobe koje imaju ideju koju žele ostvariti ili koje žele promijeniti svoj stil života (npr. raditi od kuće). Dakle, postoje oni koji zaista biraju poduzetništvo iz želje i oni kojima je to nužnost. Iako postoje značajni pomaci u našem obrazovnom sistemu ka sticanju poduzetničkim kompetencija tokom školovanja to i dalje nije dovoljno. Većini treba više od toga. Ono što je ljudima najčešće potrebno jesu pravi način razmišljanja (mindset) i smjernice kako načiniti prve prave korake. Ja osjećam da je moj zadatak i svrha da te ljude dodatno ohrabrim i potaknem da o poduzetništvu razmišljaju kao o dijelu sebe i da odluke donose po svojoj mjeri. Biz by Majda je samo način komuniciranja sa učenicima i onima zainteresovanim za biznis. Ipak srž rada se odvija na terenu kroz obuke i mentorstva u samostalnom aranžmanu ili u saradnji sa drugima organizacijama koje se bave podrškom razvoju poduzetništva u BiH.
- Šta smatrate najboljim ,,sastojkom“ za uspjeh biznis ideje?
- Smatram da je važno postaviti dobre temelje biznisa, odnosno razumjeti vlastitu motivaciju za biznis i slijediti je, a ne opirati joj se. Tada na red dolaze ključni stubovi, odnosno osmišljavanje poslovnog modela, koji će biti po našoj mjeri, ali održiv. Ja to objašnjavam na način da je najveća vjerovatnoća da naš biznis uspije, ako mi vodimo računa o svom tijelu, umu i dugu. To znači brinuti se o svom tijelu, hrani koju jedemo, fizičkim aktivnostima, snu. To znači misliti na svoje mentalno zdravlje, misli, osjećanja, upravljati njima, biti mentalno stabilan. To znači brinuti se o svojoj duši, svrsi, onome što nas ispunjava i na tome bazirati svoju biznis ideju. Tek tu i tada dolazi biznis, on se prosto rodi kao rezultat ovog prethodnog i naše želje da se njime bavimo.
- Kada je riječ o poduzetništvu, ko je Vaša inspiracija? Ko Vam daje vjetar u leđa da se bavite poduzetništvom?
- Dugo sam razmišljala o tome i ranije i shvatila sam da moja inspiracija više dolazi iznutra nego izvana. Inspiriše me činjenica da sam slobodna, da biram šta radim, s kim, kada, koliko, na koji način… Osim toga, inspirišu me male i velike pobjede osoba koje podučavam i mentorišem (poput mlade Martine Pehar koja vodi školu matematike Matka na tri lokacije u Hercegovini). Inspirišu me odvažni ljudi koje upoznajem, koji slijede svoje snove a to su ljudi iz mog neposrednog okruženja u situacijama sličnim mojoj (poput Amira i Ajle Mulalić iz Invision by Amir and Ajla, Erna Šošević iz BizBook, Tea Zavacki iz TeaTime, Tanja Džido iz Tanja Digital i Shhhefica,…). Ako bih trebala izdvojiti nekoga sa svjetske scene onda bi to definitivno bila zrnca poslovne i životne mudrosti Setha Godina koja svakodnevno stižu u moj inbox.
- Šta obično savjetujete Vašim učenicima, koje greške trebaju izbjegavati pri pokretanju poslovne ideje?
- Iz vlastitih grešaka se najbolje uči, ali dvije ključne stvari koje pokušavam naglasiti svim budućim poduzetnicima jesu da: 1) svoju poslovnu ideju baziraju na onome što oni jesu (njihove osobine), na onome što znaju (znanja i iskustva), na onome što već imaju (u smislu fizičkih resursa) i u skladu sa svojom mrežom kontakata, jer sve navedeno povećava vjerovatnoću uspjeha biznisa, te 2) da uvijek ulažu u visini gubitka koji si mogu priuštiti, tako da i ako ideja ne uspije to ne znači da oni nisu uspjeli, već se mogu „oporaviti“ i nastaviti dalje. Dodatno bih mogla izdvojiti da se mnogi u početnom stadijumu boje da će im neko „ukrasti“ ideju. Međutim, ono što ideju čini vrijednom je njena implementacija a ne ideja sama po sebi.
- I za kraj, koje to karakteristike krase uspješnu poduzetnicu?
- Neke od osobina koje sigurno olakšavaju poduzetničko putovanje su samouvjerenost, odlučnost, istrajnost i fleksibilnost da se snađemo u novim i nepoznatim situacijama. Međutim, ja bih rekla da je stvar obrnuta. Da svaka poduzetnica (ili poduzetnik) upravo na osnovu svojih jedinstvenih karakteristika može kreirati biznis (ili više njih) u kojima će biti izuzetno uspješna. Za mene, u tome i leži najveća ljepota poduzetništva.
Razgovor vodila Nejra Džananović
PODUZETNICE.BA