Piše: Adisa Tufo
Idući u korak sa promjenama koje donosi savremeno društvo i savremeni način poslovanja i upravljanja, te uporedo i sve većoj zastupljenosti žena u političkom i privrednom životu, kako na globalnom nivou tako i u BiH, otvorila su se mnoga pitanja koja još uvijek čekaju na odgovore. Željela bih pokušati dati odgovori na neka od tih pitanja barem okvirno, sa fokusom na određene specifičnosti tkz.ženskog vodstva, bilo da se radi o ženama koje su osnovale i uspješno vode kompanije, o ženama koji su se istakle u korpotrativnom upravljanju i istaknutim ženama u politici. Naravno, treba obuhvatiit još nekoliko oblasti u kojima se pojavljuje značajan broj istaknutih žena, ali ipak fokus će ostati na ove tri oblasti djelovanja. Pitam se, da li «predrasude» mogu biti prepreka efikasnom liderstvu? O liderstvu se mnogo piše i u populanoj i u akademskoj literaturi, ali još uvijek ova tema predstavlja veliki izazov i za praktičare i za istraživače. Na liderstvo se gleda kao na jedan izuzetno važan i složen fenomen.
Vjekovima su žene bile na margini društvenih zbivanja, ali i kao takve, izuzetno marginalizovane, obilježile su značajne etape istorije i ostale zapamćene. Ipak, iako su često bivale (u okviru formalnih i neformalnih grupa) jednako uspješne i uticajne kao i muškarci, redovno su njihove sposobnosti bile manje isticane i niže vrednovane. Barijere su postojale, a često postoje i danas, kada su u pitanju liderke.
Ipak su istraživanja pokazala da su globalno, muškarci puno uspješniji lideri od žena, odnosno da su žene procentualno, tek oko 14% zastupljene kao uspješne menadžerke i liderke, na čelu velikih multinacionalnih kompanija, a ni na nižim nivoima biznisa (ili politike) nisu bolji rezultati. Dakle, žena ima, to je neosporno, ali ih je, na istaknutim liderskim pozicijama, mnogo manje nego muškaraca.
Zašto?
Danas, kad u većini zemalja svijeta, jednako se obrazuju djevojčice i dječaci; kad u razvijenim zemljama, među visokoobrazovanom populacijom imamo veći broj žena, kad je emancipacije žene stvarnost – na površinu su «isplivale» liderke ovog vremena koje svakako svojim životima pišu historiju i koje će čovječanstvo pamtiti. Da li će se slika svijeta promijeniti? Da li će se žene izboriti za mjesto koje im pripada? Da li žene uopće žele da se izbore? Da li smatraju da mogu biti vođe ili su to i dalje samo pojedinačni slučajevi?
Željela sam analizirati dostupne statističke podatke koji govore npr. o broju žena koje su pokrenule svoje kompanije u svijetu, u regiji i u Bosni i Hercegovini; te o zastupljenosti žena u politici. Sve se može analizirati i naravno da se mogu izvući određeni zaključci. Dalje, kroz studije slučaja istikanutih bh liderice također se mogu izvući zaključci i dokazati određene tvrdnje. U dostupnoj literaturi ove teme su tek dotaknute i otvaraju prostor za dalja istraživanja, otvaranje novih tema i postavljanje pitanja kojima se nauka do sada nije bavila.
Također bih rado odgovorila na pitanje: da li se liderka rađa ili se liderkom postaje? Odnosno želim govoriti o liderkama koje su na osnovu pozicije u hijerarhiji dobile određenu moć, ali i o liderkama koje su se na osnovu svojih prirodnih osobina (ekstravertnosti, elokventnosti, emocionalne inteligencije, informiranosti, znanja, snalažljivosti) istakle u odnosu na ostale članove određene grupe.
Kakvu ulogu uopće igra tkz “spolna pripadnost”?
Liderstvo je riječ koja sama po sebi podrazumijeva uspjeh i moć. Uspjeh žene i muškarca može biti naizgled isti, ali kako se žena sama po sebi biološki u mnogome razlikuje od osobe muškog spola (od bioloških razlika, uloge koja joj je namijenjena u biološkom smislu, do razlika u načinu razmišljanja i procesuiranju emocija), te kako je žena u mogućnosti da u isto vrijeme bude fokusirana na više zadataka, onda u startu imamo značajne razlike i otvoren još niz pitanja koja trebaju odgovore. Otvaram teme koje se tiču specifičnosti koje su karakteristične za žene liderke , ali govorila bih i o barijerama na koje žene nailaze i ponekad ih veoma uspješno i previzailaze.
Neminovno je otvoriti temu «staklenog stropa» te postaviti pitanje, da li je to još uvijek realnost ili samo paradigma?
Danas žena ne čeka da joj neko pruži priliku. Ona je kreira sama i na način koji njoj odgovara i na način koji će dati najbolji rezultat. Posvećena je, manje rizikuje, veoma odgovorna i nikad ne odustaje. Ipak, na osnovu činjenica i dostupnih statističkih podataka, da se zaključiti da investitori puno više vjeruju muškarcima nego ženama. Brojke ne lažu, samo 14% žena se nalazi na čelu velikih kompanije, bilo kao vlasnice ili uspješne menadžerke.
U čijim je rukama novac, u tim je rukama i moć! Istina je da su rijetka ženaska imena na tom popisu. A tim rijetkima, da li se samo “posrećilo” ili možemo modelovati njihovo ponašanje i izvući određene zaključke, te ih kao metodu ili recept za uspjeh, ponuditi drugima?
Nauka je rekla mnogo toga, stvarnost je takva kakva jeste, ali kako u svijetu, tako i u Bosni i Hercegovini ima svijetlih primjera koje treba istaći i iz tih primjera nešto naučiti. Najviše je u popularnoj beletristici, dostupno motivacijskog štiva koje upravo govori o životima žena, koje bi mogle biti primjer ili čiji bi životi mogli biti recepr za uspjeh. O kavim uopće osobinama je riječ?
Liderke koje su se istakle u predugom i teškom periodu tranzicije u Bosni i Hercegovini, svako trebaju naći svoje mjesto u historiji, te biti i predmetom naučnog istraživanja, jer su svojim životima značajno pomakle granice, donijele promijene i otvorile nove stranice historije.
*******************
U nastavku pogledajmo neka popularna istraživanja i listu najmoćnijih poslovnih žena svijeta:
Najbogatije žene svijeta nisu baš toliko bogate koliko su to njihove muške kolege. No, u svoj džep također spremaju milijarde dolara. Prva na listi najbogatijih žena, inače, na 11. mjestu ukupne liste je Liliane Bettencourt, šefici kozmetičke kompanije L’Oreal.
Da su Gates, Ortega ili Buffet najbogatiji ljudi na svijetu gotovo da i ptice već pjevaju na granama, ali ko su svjetske milijarderke manje je poznato.
Naime, na ukupnoj listi Forbesovih svjetskih milijarderka ženska moćnica zauzela je tek 11 mjesto. Riječ je o Lilliane Bettencourt, šefici kozmetičke tvrtke L’Oreal, čije bogatstvo teži 36,1 milijardu dolara i čime je ona i službeno prva miljarderka u svijetu.
Nju slijedi Alice Walton, vlasnica multinacionalnog trgovačkog lanca Wal-Mart, s 32,3 milijarde dolara. Walton je poznata kao strastveni kolekcionar umjetnina, ali i velika finansijska podrška Hillary Clinton.
Jacqueline Mars je treća najbogatija žena svijeta s ukupnim bogatstvom od 23,4 milijarde dolara. Ona i njena braća naslijedili su kompaniju koja proizvodi hranu za kućne ljubimce, ali i slatkiše, popularne čokoladice Mars. Njihova kompanija ima godišnji prihod od 33 milijarde dolara.
Na četvrtom mjestu je još jedna nasljednica, udovica osnivača korporacije Ferrero Michaela Ferrera, Maria Franca Fissolo s bogatstvom od 22,1 milijardu dolara.
Peto mjesto, ali i tek 38 na ukupnoj listi bogataša, zaposjela je Njemica Susanne Klatten s bogatstvom od 18,5 milijuna dolara. I ona je naslijedila ono što posjeduje, točnije otac joj je ostavio 50,1 posto vlasništva u farmaceutskoj industriji Altana, gdje danas sjedi u Nadzornom odboru, i 12,50 posto udjela u BMW-u.
Na šestom mjestu Forbesove “ženske liste” je Laurene Powell Jobs s bogatstvom od 16,7 milijardi dolara. Riječ je o udovici pokojnog Stevea Jobsa koja se bavi problematikom školstva u Sjedinjenim Državama. Međutim ima i nasljedstvo svog supruga.
Sedmo mjesto zauzima Abigail Johnson s 13,1 milijardu dolara i to kao predsjednica uprave tvrtke Fidelity koju je naslijedila od svog oca.
Zahvaljujući kontroli 25 posto tvrtke Heineken i bogatstvu od 12,3 milijarde dolara Charlene de Carvalho-Heineken na osmom je mjestu Forbesove ljestvice. I ona je svoje bogatstvo naslijedila.
Na devetom mjestu je Iris Fontbona i njena obitelj iz Čilea. Fontbona (73) je udovica i teška je 10,9 milijardi dolara, a bogatstvo je stekao njen suprug na rudnicima.
Deseto mjesto zauzima jednako stara Massimiliana Landini Aleotti, Talijanka koja iza sebe ima farmaceutsku industriju i čije bogatstvo teži 10,1 milijardi dolara.
Magazin Fortune, prije nekoliko godina, objavio je listu na kojoj se nalazi 50 najmoćnijih žena poslovnog svijeta. Na listi prednjače poslovne žene iz SAD, ali ima i onih iz Singapura, Brazila, Velike Britanije, Saudijske Arabije, …
Marry Barra, generalna direktorica General Motorsa, proglašena je za najmoćniju ženu u svjetskom biznis svijetu. Barra (52), koja je cijelu svoju karijeru provela u GM-u, nadređena je za 212.000 radnika na šest kontinenata. Ona je jedna od 27 Amerikanki sa ovog spiska.
Najmoćnija poslovna žena koja dolazi van SAD je Brazilka Maria das Gracas Silvia Foster (60). Prva direktorica energetske multinacionalne kompanije Petrobras sa sjedištem u Brazilu nalazi se na četvrtom mjestu liste najuticajnijih poslovnih žena.
Interesantno je da se najviše rangirana predstavnica Evrope, britanka Alison Cooper, nalazi na tek 15. mjestu. Cooper (47) je koleginica po funkciji prethodno navedenim biznis ženama u multinacionalnoj duvanskoj kompaniji Imperial Tobacco.
Najmlađa među najmoćnijim damama iz svijeta biznisa je Marissa Mayer. Ova 37-ogodišnja predsjednica, ujedno i generalna direktorica Yahoo-a nalazi se na 14. poziciji.
Čak jedna petina cjeloukupne liste dijeli poziciju najstarije. Njih deset ima po 60 godina. Među zanimljivijima jeste pozicija 43 na kojoj se nalazi Lubna Olayan. Generalna direktorica Olayan Financing-a dolazi iz Saudijske Arabije i pravi je “šampion rodne ravnopravnosti srednjeg Istoka”.
Ovih nekoliko ženskih imena, koja su ubrajaju među najbogatije žene svijeta, na različite načine je steklo svoja bogatstva i svrstalo se u red najuticajnijih. Nas ne zanimaju naslijednice, koliko su nam zanimljive one koje su se upornim radom, znanjem i vlastitim sposobnostima popele na vrh. Od takvih želimo učiti…
******
Piše: Adisa Tufo – dipl.ekonomistica, poduzetnica, certificirani menadžer, certificirani NLP master, certificirani life & business coach, mentorica, kolumnistica, blogerka, pčelarka, … Posljednjih sedam godina veoma uspješno rukovodi porodičnom kompanijom ČIP SISTEMI, koja se prvenstveno bavi djelatnostima iz oblasti elektro industrije, ali i dodatnim djelatnostima iz oblasti kreativne industrije. Suvlasnica marketinške agencije “BrendWorks” doo Sarajevo. Predsjednica NVO PoduzetniceIN i glavna i odgovorna urednica portala www.poduzetnice.ba. Autorica knjige “Vruć krompir”, rado viđen govornik na svim većim i značajnijim kongresima i konferencijama iz oblasti biznisa, u BiH i svim zemljama regiona. Autorica nekoliko objavljenih naučnih radova. Predavač na seminarima i učesnica mnogobrojnih stručnih panela. Veoma zapažena od strane medija; dobitnica velikog broja značajnih lokalnih i regionalnih priznanja. Više na www.adisatufo.ba
PODUZETNICE.BA