Kompanije koje svoje poslovanje zasnivaju na “zero waste” principu, postoje u Bosni i Hercegovini, ali ih još uvijek nije dovoljno da bi mogli smatrati da postaje standard u mnogim industrijama. Lejla Mandžuka, vlasnica i direktorica kompanije “Ministry od Wooling” iz Travnika, sjajan je primjer kako ljubav prema održivosti i okolišu kreira nove trendove.
Lejlini proizvodi su među omiljenim među kupcima u našoj zemlji, jer svoje proizvode proizvodi bez ikakvih umjetnih ili kemijskih sastojaka i koristi samo prirodna vunena vlakna. To pomaže u smanjenju količine otpada koju proizvode njeni kupci, a također pomaže i u smanjenju njihovog ugljičnog otiska.
Lejla, koja je inspiracija mnogima u svom gradu i šire, u intervjuu sa Bizbook-om, donosi vam zanimljive detalje svoj poslovnog poduhvata.
1. Kako ste došli na ideju da koristite sirovinu poput vune i svojim proizvodnim procesom direktno utičete na smanjenje otpada?
Vuna je nepravedno zanemarena sirovina. Kvalitet domaće vune ovce pramenke nemjerljiv je sa većinom materijala zastupljenih na trižištu. Moj cilj je, između ostalog, da kroz asortiman Wooling proizvoda, populariziram i vratim našoj vuni mjesto koje zaslužuje.
Vune u Bosni i Hercegovini ima jako puno, naročito na proljeće kada se ovce šišaju jer im sa dolaskom toplijih dana, vuna već predstavlja problem.
Nakon šišanja, vuna se baca u prirodu i tako prljava i neoprana ona predstavlja izvor zaraze, lošeg mirisa i generalno daje lošu sliku naše prirode. Populariziranjem upotrebe ove sirovine, direktno utječemo na smanjenje otpada.
2. Koje su po vašem mišljenju najvažnije komponente uspješnog “zero waste” poslovanja?
Poslovanje po „zero waste“ proncipu podrazumijeva osmišljavanje i izradu proizvoda koji će imati duži vijek trajanja, koji će biti napravljeni od prirodnih materijala koji se kasnije mogu ponovno koristiti ili adekvatno odložiti tako da ne zagađuju okolinu.
Wooling proizvodi su upravo tako koncipirani. Napravljeni od prirodne sirovine – vune domaće ovce pramenke, proizvodnim procesom koji ne zagađuje okolinu, mogu se koristiti mjesecima a nakon korištenja ih trebate samo zakopati u saksiju, baštu ili park jer su u potpunosti biorazgradivi.
Ilustracije radi, vunu za wooling proizvode nam daje ovca – vuna se nakon šišanja očisti, opere, iščešlja – preradi u finalni wooling proizvod – koristi mjesecima – nakon korištenja se zakopa u zemlju iz koje niče trava (zahvaljujući hranjivim mineralima koje vuna sadrži) – travu ponovo pase naša ovca sa početka ciklusa koja nam daje novo runo i tako na jedan divan i neškodljiv način, zatvaramo proizvodni ciklus po „zero waste“ principu.
3. Koje ste strategije implementirali kako biste osigurali da su vaši proizvodi od vune sigurni i efikasni za čišćenje lica i tijela?
Wooling proizvodi su prošli sve neophodne analize i testiranja jer u protivnom ne bi bili u mogućnosti ih prodavati u “dm drogerie” jer njihov menadžment strogo vodi računa o tome. Nakon izrade, a prije pakovanja, svaki wooling proizvod ide u proces čiščenja odnosno sterilizacije.
4. Koji je najkreativniji način na koji ste vidjeli da neko koristi neki od vaših proizvoda?
Pa recimo, kada sam vidjela da wooling srculence za piling kože lica krasi novogodišnju jelku. Naročito je interesantna naša kolekcija spužvica u boji.
5. Možete li nam reći o izazovima s kojima ste se suočili pri implementiranju “zero waste” poslovnog modela u Bosni i Hercegovini?
Mi u Ministry of wool nismo imali poteškoća u implementiranju „zero waste“ poslovnog modela jer je kompletna ideja proizvodnje-konzumacije-odlaganja wooling proizvoda koncipirana tako da niti u jednoj svojoj fazi ne šteti okolišu.
Koliko mi u Woolingu razmišljamo o očuvanju okoline govori i činjenica da procenat od prodaje našeg novog proizvoda ide direktno u pošumljavanje lijepe nam naše Bosne i Hercegovine.
6. Možete li opisati kako ste koristili povratne informacije kupaca da poboljšate svoje proizvode?
Kupci su nam najvažniji u kompletnom procesu i uvijek sa velikom pažnjom uzimamo u obzir njihove sugestije. Obično se radi o prijedlozima za izradu novih proizvoda, tako da smo upravo pripremili novi proizvod a koji je rezultat ukazane potrebe na tržištu.
Naime radi se o Lopticama za sušenje veša. Loptice se koriste pri sušenju veša u sušilici, skraćuju vrijeme sušenja a samim tim smanjuju trošak električne energije. U pakovanju dobijete 3 loptice koje možete koristiti minimalno 500 puta. Još jedna prednost kod korištenja Wooling loptica je da vam u tom slučaju ne treba omekšivač za veš kod pranja veša tako da imate višestruke koristi.
Ekskluzivno sa vama ovom prilikom dijelimo vijest da ćete uskoro Wooling loptice za sušenje veša moći kupiti putem on-line web shop-a dm drogerie BiH.
7. Šta biste željeli da ljudi znaju više o Wooling proizvodima od vune?
Svi Wooling proizvodi su ručno rađeni od vune ovce pramenke. Nisu tretirani bojama niti mirisima tako da su u potpunosti biorazgradivi. Hiper-alergeni su, pogodni su za sve tipove kože i nisu testirani na životinjama.
8. Šta biste savjetovali drugim kompanijama koje žele uvesti proizvodni model poslovanja bez otpada, odnosno “zero waste”?
Bilo da se radi o manjim alteracijama ili ozbiljnijim promjenama, veoma je važno proizvodnju usmjeravati u pravcu djelovanja po „zero waste“ principima jer je to jedini ispravan, prihvatljiv i održiv način rada i koegzistiranja sa okolinom.
9. Možete li nam reći o dugoročnim ciljevima koje imate za Ministry of Wooling?
Ministry of wool je firma koja uspješno posluje već petu godinu. Svoje poslovne ciljeve usmjeravamo u pravcu potreba naših kupaca. Broj konzumenata Wooling proizvoda je svakim danom sve veći. Jedan od prioriteta nam je svakako da do sredine ove godine, proširimo naše tržište na Austriju, zemlju koja iznimno cijeni prirodne proizvode.