- Kao stručnjakinja za tržišne komunikacije sa više od dvadeset godina radnog iskustva na domaćem i inozemnom tržištu Sanela Dropulić, hrvatska poduzetnica, vlasnica kompanije Expert Product, voditeljica Virtualnog ženskog poduzetničkog centra predstavila je javnosti knjigu “Ne posustani, ne odustani” – vodič za uspjeh u poduzetništvu, vodič koji je prvi put predstavljan u Zagrebu, u novembru 2017. na Dan ženskog poduzetništva. Za naš portal Dropulić ističe da je, s obzirom na rad Virtuelnog ženskog poduzetničkog centra, koji je usmjeren na jačanje svih koji žive i žele živjeti od poduzetništva, odlučila napisati knjigu koja se bavi krucijalnim propitivanjem poduzetništva i toga kako biti uspješan. Knjiga potiče, kroz različite vježbe i prije svega promišljanja, jačanje vlastitog pobjedničkog karaktera, razvoja optimizma, pa čak i kad nam se čini sve bezizlazno. Promiče pozitivno razmišljanje i djelovanje, kao ključni razlog zbog kojeg ćemo biti u stanju doći do uspjeha.
Upravo je moja knjiga “Ne posustani, ne odustani!” svojevrsni recept kako zaviriti u svoju dušu, ali i poslovne sadržaje, okolnosti, uvjetovanosti da bi bili uspješni i prije svega da na tom putu ne posustanemo i ne odustanemo od svojih ciljeva – kaže Dropulić koja je za recenzente knjige izabrala uspješne i ugledne poduzetnice s područja Jugoistočne Evrope, među kojima je i bosanskohercegovačka poduzetnica Adisa Tufo iz Sarajeva, te Valentina Disoska iz Skopja, Sofija Bajić Janković iz Novog Sada, Zori Jakolin iz Ljubljane i Mirela Glavaš iz Nove Gradiške.
Riječ je o ženama koje grade ne samo svoje uspješno poduzetništvo nego marljivo i nesebično djeluju u različitim asocijacijama koje ga pokušavaju donijeti svima. Žene koje su moj uzor, motivacija i inspiracija. Njihova reakcija na knjigu bila je odlična, a posebno komentari kako su se u mnogim rečenicama koje sam napisala pronašle i same na putu prema ostvarenju poduzetničkih ciljeva – kaže Dropulić.
Uspjeh knjige bilježi činjenica da je u dvije sedmice nakon plasmana na tržište, putem usmene prodaje prodano 250 knjiga, čija će se sredstva donirati organizaciji besplatnih edukacija za poduzetnike, kao i za sve one koji to žele postati da bi unaprijedili hrvatsku i regionalu poduzetničku sliku.
Sanela Dropulić je suautorica hrvatskog motivacijskog vodiča za žene u poduzetništvu kao i sve one koje će to tek biti – knjige “Ja (ne)mogu biti poduzetnica“, a nakon vodiča za uspjeh u pripremi su treća i četvra knjiga koje se bave ženama u poslovnom svijetu. Žene su iznimno napredovale i svojim djelovanjem trgaju okove tradicionalizma i marginaliziranosti u koje nas guraju, ali još uvijek nismo dobile društveno priznanje koje zaslužujemo. Da bi se to dogodilo potrebno je i puno pisati o tome, što ću ja zacijelo činiti kad god mogu – dodaje Sanela.
Govoreći o uzorima u privatnom i poslovnom životu, Sanela nam ističe da nema uzora u konkretnim osobama, te da je, na koncu sama sebi uzor. – Zato jer se uvijek želim boriti sama sa sobom u smislu da budem još bolja, još učinkovitija, još nesalomivija. Da je Sanela od danas bolja od Sanele od jučer, spremna da radi na sebi i nadjača sve u prošlosti Sanelom od sutra.
Na pitanje da li je poduzetnicama teže jer su žene, imajući u vidu da živimo u tradicionalnim društvima, društvima u kojima je za mnoge sinonim za slabića žena, Dropulić odgovara – Žene su postale hrabrije, samostalnije, ne žele izvor svoje egzistencije vezati uz druge osobe ili poslovne subjekte, nego žele uzeti poslovnu sudbinu u svoje ruke. Više se edukuju, vrlo su spretne i marljive, shvaćaju da uspjeh ne dolazi preko noći i marljivo grade svoj poduzetnički potencijal. Nije lagano, ustvari vrlo je teško jer za razliku od muških kolega poduzetnika, žena mora sve što želi postići u poslovnom svijetu uskladiti s obitelji, u kojoj nerijetko nema potporu. Ali, sve veći broj uspješnih poduzetnica dokazuje da više niti nebo nije granica kada je nesalomiva ženska poslovna volja u pitanju.
Podrška, motivacija, razvoj, napredovanje u procesu osnaživanja poduzetnica i obrazovanje
Hoću li uspjeti? Hoću li moći? Kako ću se snaći? Prva su tri pitanja koja si poduzetnica postavlja kada s ideje o poslovnom projektu pređe u konkretno poduzetništvo. Novac je uvijek kočnica ako ga nemate, ali i ako ga imate, pitate se hoće li biti dovoljno. No, dobrim planiranjem u prvoj poslovnoj godini, marljivim radom (što znači i rad vikendima te radnim danom i po 12 sati), kvalitetnim tržišnim komunikacijama i naravno upornošću svaka prepreka je savladiva. Jer pitanje novca samo je jedna stavka koja vodi prema uspješnom poduzetništvu. Dobra ideja, razrađena poslovna strategija, tržišne komunikacije, marljivost i upornost… i još cijeli niz čimbenika dovode do uspjeha. Ne kaže uzalud narodna poslovica – Marljivost u poduzetništvu dolazi a naplatu u budućnosti, a lijenost odmah. Teško je, ali se ne bojte. Uvijek razmišljajte unaprijed što želite postići i hrabro koračajte prema svom cilju. Niti jedna planina nije svladana ako je planinar gledao u dolinu umjesto u vrh planine koju je kanio osvojiti. Nema ljepše i zahtjevnije misije od činjenice da upravljate sami svojom poslovnom sudbinom i da ovisite sami o sebi. Kad tad marljivost, upornost i poslovna nepokolebljivost dolaze na naplatu velikim uspjehom i osobnim zadovoljstvom.
Dropulić kao diplomirana novinarka i jedna od najboljih studentica u klasi, koja je svoja znanja usavršavala kao stipendistica njemačke Vlade u Frankfurter Allgemeine Zeitungu kaže da je znanje jedino bogatstvo koje se povećava dijeljenjem, te ističe uspjehe koje su edukacije u organizaciji Virtualnog ženskog poduzetničkog centra postigle. – Obrazovanjem smo postigli veliki napredak u pravcu osnaživanja građana Hrvatske, najviše žena na vlastitu poduzetničku aktivnost, ali i korak više u osvješćivanju značaja cjeloživotnog učenja. 1/3 polaznica otvorilo je svoje tvrtke nakon održanih besplatnih edukacija Virtualnog ženskog poduzetničkog centra ili je u postupku otvaranja pravne osobe. 2/3 polaznica i polaznika uspješno je pohađalo sve cikluse Poduzetničke akademije kroz besplatne edukacije. 1/2 polaznica i polaznika ostvarilo je kroz projekt Grad prijatelj ženskog poduzentištva učinkovit networking te plasman svojih proizvoda i usluga. 1/5 polaznica i polaznika prije pohađanja edukacija željela je odustati od svojih poduzetničkih aktivnosti, ali su se nakon edukacija predomislili.
S obzirom da je do sada već nekoliko puta bila u posjeti Bosni i Hercegovini i da bilježi niz saradnji sa poduzetnicama u našoj zemlji kaže da je u 21. stoljeću najvažnija poduzetnička aktivnost networking. – Jedan od iznimno učinkovitih načina da, ne samo da prodate svoje proizvode i usluge, nego da se povežete s osobama koje njeguju sličnu ili istu poslovnu ideologiju, ciljeve, želje. Nalaziti se u okružju takvih osoba motivira, potiče na uspjeh i vlastitu nadogradnju, osigurava razmjene iskustava, stvaranje poslovnih kontakata, povezivanje i unapređenje poslovne mreže, kako bi nam pristup i opstanak na tržištu bio što kvalitetniji, a put do uspjeha što izvjesniji.
O knjizi Adise Tufo, čija će promocija biti održana 24. januara, a čiji je upravo Sanela recenzent. Dropulić iskreno izražava zadovoljstvo i sreću zbog saradnje i prijateljstva sa Adisom Tufo, autorom knjige Vruć krompir i generalnom direktoricom kompanije Čip sistemi d.o.o. iz Sarajeva. – Adisa u knjizi koja se definitivno mora naći u rukama svake žene i muškarca koji žele bolje sebi, svojoj obitelji, svim ljudima dobre volje uči kako ne zaboraviti biti prije svega čovjek – iskren, pošten, pun ljubavi, oproštaja, bez zloće, mržnje, agresije, ispunjen samo jednom misijom – svojim djelavnjem pokazivati nepatvoreno dobro. Ovaj svijet bi bio znatno ljepše mjesto kada bi imali više žena poput Adise, a u tome će svakako pomoći i njezina knjiga, da nas nauči kako to biti.
Razgovor završavamo sa najavom da će Sanela ponovo posjetiti Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu i tada već očekujemo nove projekte i dalju saradnju sa uspješnim bosanskohercegovačkim poduzetnicama.
Autor: Ilma Softić, poduzetnice.ba