Možda to nerado priznajemo, ali mnogi od nas provode dosta vremena gledajući što naši prijatelji objavljuju na Facebooku. Također ćemo vjerojatno suditi drugima na temelju onoga što objavljuju. Nova istraživanja ispituju kako sadržaj koji postavljamo i sadržaj naših prijatelja o nama može utjecati na naš društveni kapital.
Nije iznenađujuće, mi ne volimo ljude koliko god su njihovi postovi dosljedno negativni. Ali pozitivni postovi također mogu napraviti loš dojam. Na primjer, istraživanje je pokazalo da su korisnici koji su objavljivali komentare ljubavi prema svojim romantičnim partnerima bili više zadovoljni odnosima , no voljeli su ih i manje.
Osim što su pozitivni ili negativni, postovi društvenih medija razlikuju se po sadržaju. Ponekad ljudi objavljuju informacije o sebi. Mogu podijeliti dobre vijesti o ponudi za posao, pokazati svoje nedavne fitness dobitke ili slaviti svoju nedavnu sportsku pobjedu. U drugim se slučajevima mogu javljati o općim aktivnostima koje angažiraju ili objavljuju o drugim ljudima. Pozitivni postovi o sebi mogli bi izgledati kao hvalisanje.
Drugi čimbenik koji komplicira pojavljivanja formirana na društvenim medijima jest taj da sadržaj koji vidimo na nekoj Facebook stranici dolazi od vlasnika tog profila i prijatelja te osobe . Pokušavamo vidjeti informacije koje čujemo o nekom drugom rukom kao pouzdanije, jer očekujemo da se ljudi predstave na pretjerano pozitivan način. . Zamislite svoju reakciju ako je vaš suradnik rekao: “Ja sam jako naporan radnik”, u usporedbi s onim što je netko drugi u uredu rekao: “Sally je zaista težak radnik”. Vjerojatno bi vam ta izjava bila manje vjerodostojna kad bi došla sama od Sally. U stvari, ako procjenjujete nečiju popularnost, Facebookovi postovi svojih prijatelja vjerojatno će utjecati na vaš dojam više od postova vlasnika profila.
U istraživanju nedavno objavljenom u Cyberpsychologiji, društvenom umrežavanju i ponašanju , Graham Scott i Kristy Ravenscroft ispitali su učinke pozitivnih postova vlasnika Facebook profila i njihovih prijatelja. Istraživači su izradili četiri Facebook profila, od kojih svaka sadrži četiri ažuriranja statusa, a sve su bile pozitivne. Sva četiri ažuriranja statusa na svakoj stranici bile su jedna od četiri različite kategorije:
Osobni autori: vlasnik profila na Facebooku napisao je post i opisao osobnu kvalitetu ili postignuće. Na primjer, “To mi izgledam apsolutno glamurozno i spremno za zabavu s mojim favoritima za moj .” i “Ne mogu vjerovati da sam dobio posao! Napokon, netko je shvatio da sam zapravo dobar u onome što radim”.
Opći autori: vlasnik profila napisao je post i opisao je aktivnosti, događaje ili mišljenja. Na primjer, “Imati lijepo obiteljsko vrijeme prije nego što se svi odluče raditi u ponedjeljak. Vrijeme je bilo dobro” i “Volim sportove BT-a za prikaz košarke, ne mogu čekati sezona za početak”.
Osobni prijatelj-autor: Vlasnički prijatelji napisali su postove koji opisuju osobnu kvalitetu ili postignuće vlasnika profila. Na primjer, “Ti si bio previše dobar za mene, ti si najbolji, i ne mogu vam dovoljno zahvaliti”, i “Vi ste inspirativna osoba nakon onoga što ste postigli kroz sve što ste podnijeli.”
Autor općenitog prijatelja: vlasnici prijatelja napisali su postove i nisu opisali ništa osobno o vlasniku. Na primjer, “Imam dobru noć na plaži s vrućom čokoladom, morskim slatkim valovima i vatrom upaljenim” i “Upravo sam rezerviran za dolazak na Floridu u studenom za Dan zahvalnosti! Super uzbuđen, ne može čekati”.
Istraživači su zatražili 136 sudionika da pregledaju sva četiri profila i ocjenjuju vlasnike na nekoliko kvaliteta – društvenu atraktivnost (koliko bi željeli biti prijatelj s osobom), fizičku privlačnost, sposobnost, samopouzdanje , skromnost i popularnost.
Rezultati analiza!
Kada je profil sadržavao postove vlasnika, vlasnik je ocijenjen kao fizički atraktivan i kompetentniji. Ljudi su također pronašli vlasnike kompetentnije kada su objavljivali opće, a ne osobne teme. Raters je smatrao da je osoba privlačnija prijateljica kada su postovi bili općeniti i autorični ili osobni i prijatelji. Dakle, kada sadržaj nije bio osoban , ljudi su se pozitivno odazvali nekome tko je objavio svoj pozitivan sadržaj. Ali kada se post može vidjeti kao hvalisanje , bolje je primiti od prijatelja.
Kad su komentari na Facebooku došli od prijatelja, vlasnici profila bili su smatrali skromnijima i popularnijima, ali i manje sigurni nego kada su napisali vlastiti sadržaj. Konkretno, vlasnici profila koji su objavili osobni sadržaj smatraju se najsigurnijima. Vlasnici profila bili su vrlo skromni i popularni kad su postovi bili osobni i napisali prijatelji .
Ovi rezultati upućuju na to da objavljivanje sadržaja na Facebooku može dati dobar dojam, no može se zanemariti kada se može tumačiti kao hvalisanje. Pozitivni postovi koji ne uključuju prikazivanje mogu vam učiniti više osobno privlačnim, a da niste posve nepromijenjeni. Postovi koji bi vam mogli izgledati kao hvalisanje vjerojatno će vam učiniti da izgledate sigurni, ali vam također mogu učiniti da vam izgleda neskromno i neće nužno uvjeriti bilo koga od vaše popularnosti . S druge strane, vjerojatnost da će se neki znak s prijateljem vjerojatno činiti pouzdanim, pa ako vaši prijatelji pošalju na vašu vremensku traku o tome kako ste divni, možete imati koristi od pohvala bez da se čini da ste puni sebe.
Nekoliko problema s ovom studijom otežava izravno primjenjivanje na to kako sadržaj Facebook utječe na naše dojmove u stvarnom svijetu. Ova studija uključivala je strance koji ocjenjuju osobu na temelju samo četiri ažuriranja statusa. Vaši stvarni Facebook postovi vide vaši prijatelji i poznanici u stvarnom svijetu, a ne stranci. Dakle, ti se rezultati mogu više primijeniti na ono što vam je udaljeno Facebook prijatelji – recimo, srednjoškolaca s kojima ste jedva razgovarali i još niste vidjeli – mislite o vama. Također, u ovoj studiji, svi postovi koje su sudionici gledali bili su istog tipa. Možda će objavljivanje o vašim postignućima i prikazivanju učiniti bolji dojam ako je taj sadržaj uravnotežen drugim vrstama postova, kao što su opći postovi ili postovi vaših prijatelja. Konačno, osobna ažuriranja koju su napisali prijatelji i oni koje je napisao vlasnik profila donekle se razlikovali u sadržaju. Tri od četiri prijatelja stvorena osobnim postovima odnosila su se na to kako je vlasnik podržavao ili dobar prijatelj, dok su svi samostalno generirani postovi bili o postignućima.
Unatoč tim ograničenjima, ova studija sugerira da trebamo dva puta razmisliti prije nego što objavimo nešto što bi se moglo smatrati hvalisanjem. Željeli bismo vjerovati da će sve što ćemo postaviti biti dobro prihvaćeni od strane naših prijatelja, ali to vjerojatno nije slučaj. Kao i kod većine stvari, naša vlastita predodžba samo-posluživanja uzrokuje da precijenimo koliko drugi odobravaju naše postove u društvenim medijima. Na primjer, jedna studija o selfiesu otkrila je da ljudi gotovo uvijek misle da su njihovi autobioti ironični ili autentični, dok istodobno gledaju autore drugih ljudi kao plitke i pohvalne. . Na isti način, ljudi koji su visoko u narcisoidnosti dobivaju manje voli i komentare od svojih Facebook prijatelja.
Dakle, prije nego što objavite o svojim postignućima na Facebooku, razmislite o dojmu koje možete učiniti na drugima.
Piše: Žana Alpeza, Grude
Napomena: Stavovi autora ne moraju nužno biti i stavovi portala www.poduzetnice.ba.