Direktorica ste uspješne Agencije za komunikacije EBBE COMMS, a Vaš uspjeh vezujemo i za višegodišnju saradnju sa Internacionalnom mrežom za antidiskriminaciju i inkluziju u fudbalu “Fare Network” na polju osnaživanja žena kroz fudbal. Poznato je i da je Mreža institucionalni partner Svjetske (FIFA) i Evropske nogometne asocijacije (UEFA). Međutim javnosti ste privukli pažnju kao druga pripadnica ljepšeg spola u rukovodećim strukturama „kluba s Koševa“, a treba iznijeti činjenicu da u svijetu, pogotovo u Bosni i Hercegovini – rijetkost je vidjeti ženu u rukovodstvu sportskog kluba.
Otkud magistrica komunikologije u fudbalu, u FK Sarajevu i koje su to promjene koje ste vi donijeli kao žena?
Fudbal mi je i dosada bio blizak i sa poslovne, ali i sa privatne strane, jer volim pratiti fudbal. Kada se trebao formirati novi rukovodeći tim FK Sarajevo, zamisao je bila da jedan od članova Uprave dolazi iz moje struke. Iako sam imala korektnu saradnju sa klubom i ranije, mislim da je ta sinergija poznavanja fudbala i moje ekspertize bila spoj koji mi je dao prednost.
Kada su u pitanju promjene, izbjegla bih dio pitanja “kao žena”, jer apsolutno ne vidim razliku između sebe i muških kolega sa kojima sarađujem. Zajedno smo kao tim u posljednjih četiri mjeseca koliko traje novi saziv UO, donijeli brojne vidljive promjene, pojačali tim kvalitetnim profesionalcima, uveli nove prakse kako u poslovanju tako i komunikaciji prema javnosti. Vjerujem da su navijači, a i cjelokupna javnost to prepoznali, jer odnedavno iz kluba dolazi veoma dobra radna energija.
S obzirom na Vaš profesionalni angažman Vi nam najbolje možete reći – postoji li diskriminacija na terenu prema ženama, a postoji li u biznisu?
Pretpostavljam da za “žene na terenu” mislite na fudbalerke i generalno, žene u fudbalu. Jedna od mojih misija prije angažmana u FK Sarajevo je upravo bila artikulisanje borbe za prava na spolnu ravnopravnost u fudbalu. Vremena se mijenjaju, ženski fudbal je najbrže rastući sport na svijetu, a Bosna i Hercegovina ima sjajne potencijale. Svi mi zajedno možemo doprinijeti da se slika o ženama u fudbalu promijeni. Naprimjer, iduće sedmice ženski fudbalski klub SFK 200 Sarajevo će igrati utakmicu UEFA Lige prvaka protiv sjajne ekipe Chealsea iz Londona. Podrška našim djevojkama na tribinama je jedan od načina da podržimo žensku ulogu u ovom sportu.
U poslovnom svijetu je slika možda malo blaža, ali svakako da nije idealna. Rad na sebi je jedan od načina ka osnaživanju u poslovanju i ako ništa, to uvijek možemo praktikovati.
U društvu spektakla, reklame, PR se smatra najvažnijom karikom poslovanja. A Vi kao stručnjakinja nam možete reći – koliko i zašto je on značajan za razvoj poslovanja?
Bez obzira kakav proizvod imali, bez poslovnog komuniciranja nema ni poslovanja. Bilo da se radi o B2B ili B2C komunikaciji, njeno unapređenje je osnovni element uspješnosti kompanije.
Marketing i PR su segmenti u koje se u ozbiljnim kompanijama mnogo ulaže, a za nove i manje kompanije na tržištu je rizičan izazov upustiti se bez marketinškog plana u bilo kakvo poslovanje.
Mlada ste i izrazito angažovana poduzetnica – vraćajući se na početke – kako ste počeli, zašto ste se odlučili za vlastiti biznis – konkretno kakav je bio Vaš početak?
Nakon rada za druge organizacije i kompanije, počela sam da se bavim freelancerskim radom. S obzirom na to da je posao kojim se bavim uglavnom usmjeren prema kompanijama, došlo je do potrebe za osnivanjem pravnog lica i tako se rodila Agencija za komunikacije EBBE COMMS. Potom sam počela da otkrivam novi svijet u kojem sam puno morala da učim i otkrila sam nove izazove koji iz dana u dan i dalje rastu. Početak, kao i svaki je bio težak dok nisam uspostavila konekcije, našla klijente, proširila tim i uspostavila poslovni proces koji je agenciji dao održivost. Danas se EBBE COMMS zasniva na jasnom konceptu, koji je postao prepoznatljiv i sretna sam da je našao svoje unikatno mjesto na tržištu.
Kakva su Vaša iskustva o tome kako je biti mlada poduzetnica u BiH?
Obaveze prema državi i ostali troškovi koji se saberu mjesečno svakako da nisu motivirajući, ali ako imate proizvod ili uslugu za koju ste sigurni da je nekome potrebna, to je već dovoljno da krenete. Moji počeci su bili teški i puni stresa, ali počeli su se nizati uspješni projekti i jedan je vodio ka drugome, okupila sam tim kvalitetnih ljudi oko sebe, stekli smo dobre i drage klijente za koje uživamo raditi i danas dolazimo na posao sa osmijehom. Osobu koja se dvoumi da li krenuti u poduzetništvo ili raditi za nekog drugog, rado bih ohrabrila da krene, ali ne da pokuša, nego da krene snažno i bude istrajna. Rezultati istrajnog rada koji se stalno unapređuje uvijek moraju doći.
Što biste poručili djevojkama, ženama koje nemaju hrabrosti upustiti se u biznis?
Ako imaju sumnje i strahove, da budu uvjerene da su ih svi imali prije nego su počeli. Tajna je u usavršavanju proizvoda/usluge i poslovnog procesa, discipini samoga sebe, u pravilnom slaganju prioriteta, upravljanju vremenom i u načinu na koji komunicirate, odnosno, želite prići svom kupcu. Kad ustanovite to, sve ostalo je samo štampanje faktura.
Što je to što Vas pokreće u poslu?
Ljubav. Čista ljubav prema mom pozivu. Nevjerovatna lepeza mogućnosti za kreativnost. Komunikacija sa ljudima. Znam se probuditi u tri sata ujutro sa idejom i cupkati da svane da je krenem realizovati.
Da li postoji nešto što Vas u poslu „mrzi“ raditi ili sve gledate kao izazov?
Ne volim pisati izvještaje, ali se natjeram i budem ponosna na sebe kad završim. Također, zahvalna sam što postoji funkcija knjigovođe, jer taj posao ne bih znala raditi sa zadovoljstvom.
Kada pročitamo pitanja koja se stalno postavljaju i zaključke koje donosimo – ne možemo, a da Vas ne pitamo: zašto je još uvijek čudno da je jedna žena uspješna poduzetnica, majka, uključena u sport i sl.? Šta možemo uraditi da bismo kao žene to „čuđenje u svijetu“ zapravo „normalizovali“?
Isključiti sramežljivost kao opciju, vjerovati u sebe i ne osvrtati se na one koji ne vjeruju u vas.
Često na svom twitter profilu preporučujete literaturu „za profesonalni razvoj“, ali i onu literaturu „za svakoga“ – koje su to tri knjige koji biste preporučili poduzetnicama i onima koje će to tek postati?
- Zanimljiva knjiga koja može biti veoma korisna za sve koji se žele baviti poduzetništvom je svakako jedna od meni najdražih iz te oblasti, “Lean startup” (Autor Eric Ries).
- “Four Essential Keys to Effective Communication” (autor Bento C Leal) je knjiga koja daje osnove iz asertivne komunikacije koja je temelj i uspješnog poslovnog komuniciranja;
- “The Perfect Close” (autor: James Muir) govori o vještinama prodaje, što mislim da svima treba u poduzetništvu bilo čime da se bave.
Kao što ste rekli, za više savjeta, pronađite me na Twitteru: @OKokoschka
Razgovarala: Ilma Softić
PODUZETNICE.BA