Da li ste ikada prešli put s nekim u pravom trenutku, nakon čega vam život nikada više nije bio isti?
Ja jesam. Bila je to 1992. godina. Bila sam u najmračnijem periodu mog života. Tri godine ranije, bila sam na vrhuncu svog finansijskog i poslovnog uspjeha kada se sve srušilo. Boreći se sa bolešću koja mi je ugrozila život, u nemogućnosti da radim više od pet godina, primorana da potrošim sva svoja sredstva, ušla sam u ozbiljan dug da bih zadržala krov nad glavom i platila medicinske troškove.
U najvećem bolu od svih, shvatila sam da sam prodala svoju dušu za spoljašnji sjaj uspjeha. Uspjeh mi je ostavio prazninu. Više nisam znala ko sam.
Zatim, u moj život je došla jedna poduzetnica i aktivistica. Tada sam shvatila – moj život i posao nikada neće biti isto.
Ta žena bila je Anita Roddick, osnivačica i direktorica “The Bodi Shopa”. Anitu sam prvi put upoznala kroz knjigu “Body and Soul: Profits with Principles” (Duša i tijelo: Profit i principi). Istovremeno, pisala sam sopstvenu knjigu o drugim moćnim poslovnim ženama koje su definisale šanse. Kako bi to bilo sinhronizovano, saznala sam da će Anita Roddick imati nastup na ženskoj poslovnoj konferenciji u Los Angelesu.
Bez okljevanja, rezervisala sam let za L.A. sa jednom svrhom da tražim Anitin autogram na primjerku moje knjige. Ne samo da se složila, već smo se zagrlile i zahvalila sam osobi koja me još uvek inspiriše da izgradim posao baziran na svrsi, strasti i principima. Evo zašto.
Početak nove poduzetničke ere
U Brightonu, Engleska, 1976. Anita Roddick je otvorila malu radnju za plaćanje računa i podršku njenoj tek osnovanoj porodici. Izgradnja carstva nikada nije bila dio njenog sna u tom trenutku. Ono što je bila poenta i suština u njenom poslu bili su uzroci i principi u koje je vjerovala. Izgradila je poslovanje koje povezuje društvena i ljudska prava sa zaštitom životne sredine i zaštite životinja.
Sa takvim principima kao pokretačka snaga kompanije “The Body Shop” postao je prvi posao koji je ikada koristio strategiju svjesnog kapitalizma – to jest, “radi dobro i savjesno”. Ona je pokazala da je posao posvećen boljem svijetu takođe profitabilan.
Ovi koncepti su bili revolucionarni u sedamdesetim godinama, često ismijavano od strane korporacija. Četrdeset godina kasnije, glavne poslovne kompanije na globalnom nivou prate Roddick korake.
Šta me je Roddick naučila o poslovnom uspjehu:
Lista lekcija koju možete naučiti iz Roddick primjera su beskrajna, ispod su najvažniji u mom životu.
1 – Nikad ne prodaj dušu za finansijske ambicije. Nikada ne kompromituj vrijednosti za vanjski uspjeh.
Kada sam počela svoj posao 1985. godine, bila sam zavisna od postizanje viših nivoa uspjeha. Da, ovakva zavisnost postoji. To je hranilo moj ego i dalo mi lažan osjećaj važnosti.
Morala sam sve izgubiti da bih pronašla sebe i ideale koji su mi najbitniji. To što je Roddick mogla da izgradi biznis na njenim ličnim vrijednostima i uvjerenjima inspirisalo me je da se preusmjerim na svoj pravi put i ponovo krenem na svoj “put oslobođenja”.
Da li vaše poslovanje uključuje vjerovanja iza kojih stojite? Da li se vaša dostignuća hrane ili ugrožavaju dušu?
2- Definišite mjerilo uspjeha poslovanja i donje limite.
Tradicionalna “mjerenja” uspjeha – čak i danas – prilagođena su muškim pogledom na svijet. Kao bivša matematičarka, brojevi i dalje imaju mjesto u mom poslu, ali ne kao osnovni kriterijum.
Roddick mi je pomogla da vidim veća pitanja koja se tiču koncepta profita i da se osvrnem na redefinisanje. Kako je Roddick artikulisala u intervjuu novinarki BBC Martyn Lewis za svoju knjigu Reflections on Success: “Kada neko govori o profitu, mora se pitati: ‘Dobit za koga?’,’ Šta dobijaju moji zaposleni?’, ‘Šta dobijaju kupci?’, ‘Zašto definišemo profit samo kao finansijsku dobit?'”
Tokom proteklih 30 godina, moja definicija profitabilnosti poslovanja se vodi jednim pitanjem: Šta je to za najveće i najbolje dobro svih? U suštini, ako mogu iskreno da kažem “ako svi profitiraju” od svake odluke i koraka koje preduzmem, onda je moj posao uspješan.
Da li vaše mjerilo uspjeha služi većem dobru?
3 – Posedujem i koristim moje osjećaje kao pokretač u mom poslu.
Kada sam započela svoju karijeru sredinom sedamdesetih, bila sam jedna od rijetkih žena u okruženju u kojem dominiraju muškarci. Žene su bile ukorjenjene da vjeruju da moramo hodati, pričati i djelovati kao muškarci da bi postigli uspjeh.
Bilo je tabu da se pojave bilo kakve emocije. Bio si označen kao slab, nemoćan da se nosiš sa pritiskom i inferiornošću prema muškarcima.
Roddick me je naučila polne suprotnosti – kako su moje emocije snaga, a ne slabost, u sferi poslovanja. Njena strast, plameni entuzijazam i autentična briga bili su tajni sastojci koji su vodili njenu kompaniju do vrtoglavih visina.
Suprotno vremenu, Anitin stil rukovodstva je bio lično, osnaživanje i njegovanje. Anita je ponovo ispred svog vremena: “Poslovne prakse bi se neizmjerno poboljšale ako bi bile vođene” ženskim “principima – osobinama poput ljubavi, brige i intuicije.”
4 – Neka moj posao bude katalizator promjena – ma koliko kontroverzan bio.
Iako je Roddick prodala The Body Shop L’Oréalu 2006. godine (a sada je u vlasništvu Natura) i preminula je 2007. godine, njeno nasljeđe je mnogo veće od njenih prirodnih proizvoda, njene kompanije i čak dostignuća.
Njena misija bila je da posao postane moćna sila za dobro u trenutku kada su osnovni razlozi postojanja preduzeća bili zarađivanje novca. Njena kompanija je bila kanal za promjene koje je željela vidjeti u svijetu. I uspjela je u epskim razmjerima.
Kao i Anita Roddick, ja sam gradila svoj posao preko 30 godina da bih učinila svoj dio promjena svjesnoti lidera u poslovnom svijetu. Ipak, najveći dar je bila hrabrost koju mi je dala da živim istinski u trenutku kada sam se izgubila.
Voljela bih da joj mogu reći: “Anita, zbog utjecaja na moj život kada mi je to najviše bilo potrebno, zahvaljujem ti se od srca. Za trag koji si napravila na svijetu jako sam zahvalna”.
Ko te inspiriše u poslu? Kakvo će biti tvoje nasljeđe za generacije koje dolaze?
Za poduzetnice.ba preveo Aleksandar Stojković
poduzetnice.ba/entrepreneur.com