Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta
AKCIONI PLAN ZA RAZVOJ PODUZETNIŠTVA ŽENA
U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE (2018-2020)
– Prva radna verzija –
UVOD
Akcioni plan za razvoj poduzetništva žena za period 2018-2020. godine kreiran je kroz intenzivan javno-privatni dijalog u prvom dijelu 2018. godine.
Zasnovan je na strateškom cilju 8. „Poticanje poduzetništva ciljanih skupina“, mjera 8.1.2. „Poticaj ženama poduzetnicama“, iz dosadašnjeg strateškog dokumenta „Razvoj malog i srednjeg poduzetništva u Federaciji Bosne i Hercegovine 2009-2018. godine“. S druge strane, pripreman je tako da može da posluži za bolju pripremu novog strateškog dokumenta za razvoj malog i srednjeg poduzetništva u Federaciji BiH za period 2021-2027. godina.
Takođe, ovaj akcioni plan predstavlja operacionalizaciju dijela Akcionog plana implementacije SBA principa za Federaciju Bosne i Hercegovine za period 2017-2018. godine, usvojenog od strane Vlade Federacije BiH. Njime se operacionalizuje prvi SBA princip „Stvoriti stimulativan ambijent za razvoj poduzetništva“ u pripadajućoj pod-dimenziji koja se odnosi na poduzetništvo žena. Očekuje se da će se, usvajanjem i uspješnom implementacijom Akcionog plana za razvoj poduzetništva žena, u značajnoj mjeri poboljšati stanje poduzetništva žena, s jedne strane, ali i ostvariti napredak u pogledu ocjene i izvještavanja prema OECD-u u ovoj dimenziji Indeksa MSP politika.
Nosilac aktivnosti izrade Akcionog plana je Ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta Federacije BiH (FMRPO), uz podršku koordinirajućih institucija po SBA dimenzijama[1]. U toku pripreme Akcionog plana organizirane su tri radionice sa zainteresiranim i kompetentnim akterima iz javnog, privatnog i nevladinog sektora, uz omogućavanje elektronskog uvida u radne verzije i učešća u kreiranju dokumenta za širu stručnu i poslovnu javnost.
Akcioni plan za razvoj poduzetništva žena pripremljen je uz podršku projekta EU ProLocal, kojeg implementira GIZ – Njemačko društvo za međunarodnu saradnju, u okviru zajedničkog programa Evropske unije i Vlade Njemačke za lokalnu samoupravu i ekonomski razvoj u BiH.
CILJEVI
Ciljevi razvoja poduzetništva žena u Federaciji BiH do 2020. godine oslanjaju se na na strateški cilj 8. „Poticanje poduzetništva ciljanih skupina“, mjera 8.1.2. „Poticaj ženama poduzetnicama“, iz dosadašnjeg strateškog dokumenta „Razvoj malog i srednjeg poduzetništva u Federaciji Bosne i Hercegovine 2009-2018. godine“.
Na osnovu ostvarenih uvida u stanje poduzetništva žena i obavljenih konsultacija sa ključnim akterima koji mogu da doprinesu njegovom razvoju, predlažu se sljedeći ciljevi čijem ostvarivanju Akcioni plan za razvoj poduzetništva žena u Federaciji BiH za period 2018-2020. godina treba da doprinese:
- Unaprijediti analitičke osnove za praćenje i poticanje razvoja poduzetništva žena;
- Osigurati sistemsku podršku razvoju poduzetništva žena;
- Jačati promociju i povezivanje poduzetnica.
- Trenutno stanje analitičkih osnova za praćenje i poticanje poduzetništva žena je takvo da ne omogućuje kvalitetno upravljanje razvojem ove, sve važnije oblasti poduzetničkog djelovanja. Ostvarenje ovog cilja treba postepeno da stvori pretpostavke za kvalitetnije upravljanje, na osnovu redovno prikupljanih podataka koji pouzdano prikazuju učešće poduzetnica u poslovanju, stanju ekonomije na svim nivoima u Federaciji BiH, te korištenju programa i sredstava podrške od strane poduzetnica.
- Dosadašnja podrška poduzetnicama i razvoju njihovog poslovanja bila je više prepuštena slučaju i pojedinačnim, pretežno projektnim inicijativama. Ovim akcionim planom prelazi se na sistemsku podršku razvoju poduzetništva žena, uključujući i finansijsku i nefinansijsku, pretežno stručnu podrškui obrazovanje, kako bi se osigurao stabilan rast broja poduzetnica i rast poslovanja subjekata koje one pokreću i vode.
- Promoviranjem i podrškom povezivanju poduzetnica nastoji se postići više međusobno povezanih efekata, od motiviranja potencijalnih novih poduzetnica, preko zajedničkih projekata i poslovnih poduhvata, do šireg društvenog uvažavanja značaja i uloge opduzetnica u ekonomskom i društvenom životu zemlje.
PREGLED MJERA I AKTIVNOSTI
1. cilj: Unaprijediti analitičke osnove za praćenje i poticanje razvoja poduzetništva žena
Očekivani ishod: Podaci, pregledi, izvještaji i analize omogućuju kvalitetno upravljanje razvojem poduzetništva žena
|
|||||
Mjera/Aktivnost | Očekivani ishod | Nosilac aktivnosti | Period realizacije
|
Procjena troškova | Izvor podrške |
1.1. Izvršiti analizu trenutnog stanja te potom i objedinjavanje podataka relevantnih za poduzetništvo žena, uključujući i podatke o poduzećima i radnjama u skladu sa Zakonom o ravnopravnosti polova u BiH | Relevantni podaci stalno dostupni javnosti i redovno ažurirani, uključujući finansijske i druge izvještaje koju omogućavaju pregled prema polu |
FMRPO sa ostalim nadležnim institucijama za registraciju
Ministarstvo pravde FBiH, Ministarstvo energije, rudarstva i industrije FBIH,
Registracioni i kantonalni sudovi; JLS
|
2018 – 2020. | ||
1.2. Analizirati trenutno stanje pregleda, izvještaja i analiza korištenja javnih sredstava za poticaje, grantove, subvencije te formulisati potrebne korake u cilju veće efikasnosti korištenja dostupnih informacija | Pregledi, izvještaji i analize koji odražavaju i polnu strukturu korisnika |
Federalno ministarstvo financija sa nadležnim ministarstvima
FMRPO i druge institucije koje dodjeljuju sredstva (u skladu sa Zakonom o izvršenju Budžeta Federacije BiH); JLS
|
2019 – 2020. | ||
1.3. Izraditi analizu male privrede/gospodarstva sa naglaskom na poduzetništvo žena (uključujući oblasti turizma, industrije, obrazovanja, poljoprivrede, ruralnog razvoja, trgovine, usluga) na federalnom, kantonalnom/županijskom i lokalnom nivou
|
Analize i izvještaji na svim nivoima uključuju preglede, probleme i preporuke vezane za poduzetništvo žena | FMRPO i ostala nadležna resorna federalna ministarstva u saradnji sa nižim nivoima,
Vlade kantona/županija, JLS
|
2019 – 2020. | ||
1.4. Pripremiti i publicirati jedinstveni godišnji izvještaj o korištenju programa podrške od strane poduzetnica, sa procjenom efekata | Stalno unapređivanje programa podrške za poduzetnice |
Nadležna resorna federalna ministarstva u saradnji sa nižim nivoima
FMRPO, u saradnji sa drugim institucijama, budžetskim korisnicima, koje već dodjeljuju sredstva (u skladu sa Zakonom o izvršenju Budžeta)
|
2019 – 2020. |
3. cilj: Jačati promociju i povezivanje poduzetnica
Očekivani ishod: Znatno veći broj poduzetnica uključen u mreže i udruženja
|
|||||
Mjera/Aktivnost | Očekivani ishod | Nosilac aktivnosti | Period realizacije | Procjena troškova | Izvor podrške |
3.1. Kreirati/unaprijediti jedinstvenu interaktivnu e-platformu za razmjenu informacija i saradnju poduzetnica[6] (npr. www.poduzetnice.ba) te pripremiti, publicirati i ažurirati jedinstveni godišnji pregled/kalendar raspoloživih programa podrške i uvjeta pogodnih za žene poduzetnice
|
Niz uspješnih primjera razmjene informacija i saradnje[7] između poduzetnica, uz veći procenat žena poduzetnica među korisnicima sredstava podrške | UPŽ BiH,
Gender centar
FMRPO uz ostala resorna ministarstva |
2018 – 2020. | ||
3.2. Osigurati stručnu podršku za pripremu i kandidovanje projekata, prema donatorima i programima/fondovima, kojima će se unaprijediti poslovanje, umrežavanje i udruživanje preduzetnica | Niz kandidiranih/ odobrenih/realiziranih projekata sa unaprijeđenim poslovanjem i povezivanjem poduzetnica | Ured Vlade Federacije BiH za evropske integracije,
Nadležna resorna federalna ministarstva
Mreže/udruženja poduzentica, |
2019 – 2020. | Međunarodne organizacije i projekti | |
3.3. Organizirati događaje/skupove koji mogu da doprinesu promoviranju i povezivanju poduzetnica u BiH i regionu zapadnog Balkana
|
Redovni brendirani susreti poduzetnica, sa rastom učešća | UPŽ BiH,
Gender centar
Privredna komora FBiH,
Obrtnička komora FBiH,
FMRPO |
2018 – 2020. | Donatori |
NAPOMENE:
- Za narednu fazu potrebno je dati i prijedloge okvirnih sredstava te potencijalnih izvora sredstava za financiranje pojedinih mjera i aktivnosti,
- Potrebno je definirati i indikatore uspjeha (ostvarenosti), tj. indikatore koji će nam omogućiti mjerenje postignutog po svakoj od mjera/aktivnosti
- Kod cilja br. 2 (Osiguranje sistemske podrške razvoju poduzetništva žena) možda razmotriti (kao posebne mjere):
- Uvođenje kreditnih linija namijenjenih isključivo ženama poduzetnicama
- Provođenje analize potreba za obukom (TNA – Training Need Analysis)
- Kod cilja br. 3 (Jačanje promocije i povezivanja poduzetnica) možda razmotriti kao posebne mjere:
- Organizacija sajma poduzetništva žena
- Izbor žene poduzetnice sa ruralnih područja
- Provođenje ankete među poduzetnicama na temu glavnioh barijera u poslovanju, uključujući i takse, naknade i ostale troškove koji opterećuju njihovo redovno poslovanje
[1]Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je Zaključkom broj: broj:1721/2016 od 09.09.2016. godine imenovala koordinirajuće institucije po SBA dimenzijama, čime je osigurala prohodnost SBA procesa internog izvještavanja i aktivnosti unaprjeđenja indikatora poslovnog ambijenta.
[2]Čl. 37., stav 3. Zakona o izvršenju Budžeta FBiH za 2018. g.: „Budžetski korisnici obavezno uključuju načela gender odgovornog budžeta u programe utroška i izvještaje o utrošenim sredstvima Budžeta iz čl. 26., 29., 31., 32., 33., 35. i 36. ovog Zakona.“
[3]Između ostalog, FMON u 2018.g. predviđa finansijsku podršku za realizaciju projekata u okviru programa „Podrška programima obuke, stručnog osposobljavanja i usavršavanja odraslih osoba s fokusom na žene radi lakše integracije na tržište rada“, u cilju unapređenja vještina i kompetencija odraslih osoba s fokusom na žene.
[4]Već postoji planiran projekat budžetiran sa KM 50,000
[5]Gender Centar vrši i stručne i druge poslove vezane za provođenje načela jednakosti i ravnopravnosti spolova i implementaciju odgovarajućih konvencija i ugovora za potrebe Vlade FBiH i njenih stručnih tijela, organa, ustanova i institucija te učestvuje u pripremi zakona i drugih akata uz iniciranje promjena legislative sa aspekta ravnopravnosti spolova
[6]UPŽ BiH već ima e-platformu (poduzetna.ba) koja predviđa interaktivnost na način da poduzetnice na postavljena pitanja u kratkom roku dobiju relevantne odgovore, što bi zahtijevalo i određivanje po jedne osobe iz resornih ministarstava koje bi imale obavezu podržati ovu komunikaciju na odgovarajući način
[7]“Izrada I održavanje viralne platforme za obrazovanje I umrežavanje u oblasti poduzetnistva žena I savremenih poslovnih praksi – webinare“ – aktivnost za koju su planirana sredstva u projektu koji podržavaju donatori, a UPŽ BiH može koristiti preko GCFBiH (aplicirati nakon objavljenog javnog poziva).
poduzetnice.ba